Overig

Lagere cito-score voor wie thuis geen Nederlands spreekt?

Onderstaand citaat komt uit een klein berichtje op nu.nl (14 december 2010, 11 uur): “Uit het onderzoek van CBS blijkt verder dat leerlingen met een niet-westerse achtergrond die thuis geen Nederlands spreken, duidelijk lager scoren op de eindtoets basisonderwijs van Cito.” Tendentieuze berichtgeving. Daar gaat ie weer. Ze scoren lager, die oenen die thuis allochtoons spreken. Lager dan wie?? Lager dan westerse eentalige kinderen in Amsterdam-Zuid of Utrecht-Tuindorp? Ik durf er wat om te verwedden dat er niet gekeken is naar het opleidingsniveau, sociale klasse etc. 50% van de kinderen met een achterstand heeft een ‘autochtoon’ Nederlandse achtergrond. Relatief veel niet-Nederlandse kinderen dus, maar daarbij is de onderkant van de maatschappelijke ladder oververtegenwoordigd. Als wordt gecorrigeerd naar opleidingsniveau en sociale klasse doen kinderen met een niet-westerse achtergrond het helemaal niet zo slecht en vaak zelfs beter dan autochtoon Nederlandse kinderen uit vergelijkbare milieus. Als er thuis veel met kinderen wordt gepraat, als er wordt voorgelezen, prentenboekplaatjes benoemd, kortom als kinderen al jong taalbewust worden gemaakt, dan hebben ze een stevige basis als ze op school komen, en kunnen ze van daaruit uitstekend nieuwe dingen leren, ongeacht de taal waarin ze thuis communiceren. Achterstand op school ontstaat niet door thuis een andere taal te spreken. Achterstand ontstaat door een gebrek aan intellectuele stimulansen. En dat is toevallig niet hetzelfde.