Overig

Stagiaires gezocht

We zoeken stagiaires, zowel bachelor als master studenten, die mee willen werken aan Dutch Songs On Line. Els Stronks en Dieuwke van der Poel werken sinds 2009, samen met het Meertensinstituut en de DBNL, aan dit project, de ontwikkeling van een grote database met 100.000 Nederlandstalige liedteksten uit de periode tot 1900. Het gaat om allerlei soorten liedjes, van geestelijk gezang tot boertige klucht, van politiek protest tot sentimentele tranentrekker, van bittere spot tot liefdeslied. De nieuwe database combineert de gegevens van twee reeds bestaande databases, de DBNL en de Nederlandse liederenbank van het Meertens Instituut; daaraan wordt een nieuwe dataset toegevoegd met transcripties van liedteksten, scans van de bronnen en contextuele informatie. Het resultaat zal algemeen toegankelijk zijn via internet en daarmee laagdrempelig toegang geven tot een belangrijk deel van het Nederlandse erfgoed. Binnen dit project zijn er stageplaatsen voor neerlandici, zowel bij het Meertensinstituut als bij de bureauredactie van de DBNL. Wij denken daarbij vooral aan studenten met interesse voor de literatuur van voor 1900 (liefst met enige ervaring in het lezen van de originele bronnen, bijvoorbeeld door de cursus Lezen en laten lezen). Voor beide stages geldt dat er veel mogelijkheden zijn om de stage aan te vullen met een individuele opdracht, bijvoorbeeld het BA eindwerkstuk. Voor verdere informatie kan je kijken op de site van het Meertensinstituut of op die van de DBNL, en natuurlijk geven Els en Dieuwke graag nadere informatie per mail.