Een avond over het schrijversinterview

“Dit is geen vraaggesprek, dit is een vertelgesprek van mijn kant,” zei een norse Willem Frederik Hermans ooit tegen een verbaasde Adriaan van Dis. Schrijversinterviews, vooral interviews op tv, zijn vaak bepalend voor het beeld dat het publiek van een schrijver heeft. Hoewel auteurs als Hermans een hekel hebben aan vraaggesprekken, maken anderen er handig gebruik van. Voor zowel literatuurwetenschappers als een breder lezerspubliek bieden interviews vaak houvast bij het interpreteren van literaire teksten.
Tijdens deze avond ligt het schrijversinterview onder een vergrootglas. Is het louter spontaan en informatief? Of is het vraaggesprek eerder een geënsceneerde gebeurtenis, een constructie die authenticiteit, oprechtheid en publieke identiteit produceert? Studenten van de Universiteit van Amsterdam en de Universiteit Utrecht gaan samen met experts uit verschillende disciplines op zoek naar antwoorden.