Overig

26 maart 2011 – Alumnimiddag

Het bezield verband van de neerlandistiek Het is de eerste keer dat alle afdelingen van het departement Nederlands zich gezamenlijk presenteren op de alumnimiddag. Met een viertal korte lezingen wordt een impressie gegeven van de huidige stand van zaken in de neerlandistiek. Over ‘culturele identiteit in barbaarse tijden toen en thans’ spreekt Fabian Stolk van de afdeling Moderne letterkunde. Hij belicht de actualiteit van Marsmans cultuurkritiek die gestalte kreeg in het beroemde gedicht Tempel en Kruis (1940). Jacomine Nortier van de afdeling Taalkunde gaat in op andere identiteiten. Zij zal laten zien hoe het komt dat niet-Marokkaanse Nederlanders wèl deelnemen aan forumdiscussies op internetsites die op Marokkaans-Nederlandse jongeren gericht zijn, terwijl hetzelfde mutatis mutandis niet gezegd kan worden van de sites van Turks-Nederlandse jongeren. Paul Wackers vertegenwoordigt de afdelingen Historische letterkunde en geeft antwoord op de vraag wat een Utrechtse onderzoeker in Wenen, Londen en Bristol doet. Hij belicht het door Utrecht geïnitieerde Europese project dat als object van comparatieve studie het verzamelhandschrift heeft. Ted Sanders van de afdeling Taalbeheersing zal tenslotte aandacht besteden aan de rol van coherentie en identificatie bij het lezen en begrijpen van teksten. Hij zal onder meer ingaan op overeenkomsten tussen literaire en niet-literaire teksten. Informatie 13.00 ledenvergadering 13.30 ontvangst 14.00 begin programma. Locatie: Drift 21, Sweelinckzaal (binnenstad) Kosten: gratis voor leden van Nedwerk; 5 euro voor niet-leden Contactpersoon: Hans Anten, (030) 2535872, J.H.M.Anten@uu.nl Receptie: aansluitend.