Nieuw project om basisschoolleerlingen beter te leren schrijven

Prof. dr. Huub van den Bergh (Utrecht Institute of Linguistics OTS) heeft een subsidie van €700.000 toegekend gekregen van NWO voor een onderzoeksprogramma gericht op de verbetering van de schrijfvaardigheid van leerlingen in de bovenbouw van het primair onderwijs. Al langere tijd wordt geklaagd over de gebrekkige schrijfvaardigheid van leerlingen aan het einde van het primair onderwijs. Sterker nog, aangetoond is dat de schrijfvaardigheid van leerlingen tussen groep 6 en 8 nauwelijks vooruitgaat. Goede teksten leren schrijven In dit project worden verschillende lessenseries ontwikkeld om de schrijfvaardigheid van leerlingen in de bovenbouw van het primair onderwijs te verbeteren. Diverse onderdelen van leren schrijven komen aan de orde: activiteiten die voor het schrijven plaats vinden (zoals: brainstormen over de inhoud, het maken van een tekstschema e.d.), observerend leren (zoals: kijken naar en evalueren van video’s van goede en minder goede schrijvers), en activiteiten die plaatsvinden nadat de eerste versie klaar is (zoals: evaluatie en revisie). Beoordeling van schrijfvaardigheid Ook worden in dit project instrumenten ontwikkeld om teksten van leerlingen op een meer betrouwbare manier te beoordelen. Hierdoor is de docent minder tijd kwijt aan de beoordeling van en het geven van feedback aan leerlingen. Bovendien kunnen leerlingen voorbeelden krijgen van goede en minder goede en slechte teksten, zodat ze een beeld krijgen van kenmerken van goede en slechte teksten. In dit project werkt de Universiteit Utrecht samen met het Cito. Projectleider prof. dr. Huub van de Bergh is hoogleraar taalbeheersing. Zijn onderzoek richt zich op de didactiek en toetsing van het taalvaardigheidsonderwijs.