evenement

Faculteit Geesteswetenschappen cultureel partner van Het Literatuurhuis

De Utrechtse literaire instellingen SLAU, Poëziecircus, De Nacht van de Poëzie en City2Cities zullen vanaf 2013 gezamenlijk de nieuwe organisatie Het Literatuurhuis gaan vormen. De faculteit Geesteswetenschappen committeert zich als cultureel partner aan de nieuwe instelling. Het Literatuurhuis zal jaarlijks 75 evenementen organiseren, waaronder het NK Poetry Slam, De Nacht van de Poëzie en het erfgoedfestival Literaire Meesters. Daarnaast zal het Literatuurhuis ook jaarlijks enkele nieuwe boeken uitgeven en workshops en masterclasses voor jonge auteurs verzorgen. Formeel gaat de fusie pas op 1 januari 2013 in, maar tot die tijd worden alle evenementen van de afzonderlijke stichtingen al zoveel mogelijk onder de nieuwe naam georganiseerd. Mercedes Abad writer in residence Het eerste evenement dat onder de nieuwe vlag wordt georganiseerd is het internationale literatuurfestival City2Cities, van 21 tot en met 29 april 2012. Ter gelegenheid daarvan is de Spaanse auteur en journalist Mercedes Abad bij de Universiteit Utrecht te gast als Writer in residence. Haar werk staat centraal in een reeks activiteiten georganiseerd door de faculteit Geesteswetenschappen samen met City2Cities en het Instituto Cervantes. Wiljan van den Akker bestuurslid Ari Doeser, voormalig directeur van de Koninklijke Boekverkopersbond, wordt voorzitter van de nieuwe stichting Het Literatuurhuis en Michaël Stoker, de huidig zakelijk leider van SLAU en gepromoveerd aan de Universiteit Utrecht, de beoogd directeur. Prof. dr. Wiljan van den Akker, dichter en decaan van de faculteit Geesteswetenschappen, wordt bestuurslid.