Overig

Komende woensdag: Bas Heijne over literatuur

In het kader van de tweejaarlijkse conferentie Achter de verhalen – ditmaal in Utrecht – houdt Bas Heijne een lezing in de Senaatzaal van het academiegebouw. Toegang tot de lezing en de overige programmaonderdelen is GRATIS. Tijdstip: 14:10uur – 15:20 uur. In zijn lezing gaat Bas Heijne verder in op een van de thema’s die hij aansneed in zijn onlangs verschenen essay Echt zien: literatuur in het mediatijdperk. Hoe gaan we om met onze literatuur? Te achteloos, zodat intelligente studenten die een culturele studie achter de rug hebben geen idee hebben wie Willem Elsschot is? Of juist te omzichtig, zodat voor veel scholieren en studenten literatuur iets van dode mensen is, zonder raakvlakken met hun persoonlijke leven of de maatschappij waarin zij leven? Is het herstel van kennis van literatuur, het zogenaamde canon-denken, genoeg om literatuur weer van betekenis te laten zijn? Voor meer informatie zie het programma en de website van Achter de Verhalen.