Overig

Nieuws uit het departement

Het eerste kwartaal van 2012 zit er op, en dus is het tijd voor een aantal departementale voorjaarsactiviteiten.
Departementsuitje 13 juni: landelijk voetbaltoernooi met docenten en studenten!
Noteer in je agenda: Op woensdag 13 juni 2012 hebben we een uitje naar Nijmegen, voor een wandeling, een bezoek aan Museum Valkhof en een gezellige lunch. Die middag zijn we in Nijmegen uitgenodigd voor een landelijk voetbaltoernooi van neerlandici. Jos Joosten meldde dat behalve Nijmegen ook Groningen en Amsterdam – en wellicht intussen ook andere steden – vertegenwoordigd zouden zijn. Utrecht kan daar natuurlijk niet ontbreken. Daarom zijn we blij dat Bart Besamusca bereid is gebleken om het selectie-en trainingsbeleid voor die dag vorm te geven. Hij en Ted overleggen binnenkort over de tactiek. Serieus: we rekenen op veel collega-voetballers en supporters. Enorm verheugend is alvast dat de studenten van Awater met ons meedoen. Het bestuur heeft zelfs besloten om de eerder geplande ALV speciaal te verzetten voor dit evenement. (Wel verstandig, om na jaren van voetbalverliezen tégen de docenten, nu maar sámen met de docenten te spelen). Nadere details over het uitje volgen volgende week via Chantal. We gaan jullie in elk geval vragen je aan te melden. Afscheid Hans Anten: 5 juli
Onze gewaardeerde collega Hans Anten neemt dit jaar afscheid als universitair docent moderne letterkunde. Op donderdag 5 juli om 16.00 uur staat er een borrel gepland in de Johanna Westerdijkkamer van het Academiegebouw. Departementsborrel: 31 mei
Op donderdag 31 mei om 16.00 uur willen we weer een Departementsborrel houden, ook voor deze borrel volgt de uitnodiging nog. Zet de datum alvast in je agenda. De borrel wordt niet zoals jullie gewend zijn in de pantry maar in de Cohenkamer (Trans 14) gehouden. Bijzonder is dat we enkele feestelijke certificaten gaan uitdelen….. Personele ontwikkelingen
We kunnen een aantal nieuwe collega’s verwelkomen: – Franca Wesseling kamer 2.24a (aio NWO-VIDI Marjo van Koppen) – Kirsten Vis kamer 0.58 (postdoc op CLARIN-project bij Ted) – Monica Koster kamer 2.44 (aio op NWO-schrijfprocesproject bij Huub van den Bergh) – Renske Bouwer kamer 2.34 (vanaf 1 mei) – idem – postdocs Marijn en Hannah de Mulder (VICI Jos van Berkum) hebben een kamer bij UiL OTS. En we hebben afscheid genomen van Naomi Kamoen, Marion Tillema en Nina Versteeg, tijdelijke docenten bij Taalbeheersing. Heuglijk nieuws betreft verder:
– de bevordering van Tom Koole tot UHD op persoonlijke titel, mede vanwege zijn bestuurlijke taken voor CIW; – de seniorkwalificatie onderwijs voor Bregje Holleman. – Geert Buelens is verkozen tot lid van de Koninklijke Academie voor Nederlandse Taal en Letterkunde (KANTL) in Vlaanderen. Ten slotte een heel summier overzicht van enkele departementale en facultaire ontwikkelingen:
* De voorbereiding op de visitatie is in volle gang. Jullie hebben een concept van Paul Wackers gezien voor de BA-Nederlands; voor andere opleidingen (CIW) en de MA worden soortgelijke teksten voorbereid. Het bezoek van de commissie is in oktober. * Dit najaar vindt ook een onderzoeksvisitatie plaats. Voorbereidingen daarvoor zijn in volle gang, o.l.v. onderzoeksdirecteuren. * Er is een facultaire denktank ingesteld om met de decaan na te denken over het vervolg van de TLU: hoe gaan de werkdruk berekenen en verdelen nu het huidige TLU-model niet te handhaven is? Ook uw departementshoofd mag aan dit overleg deelnemen. * In aansluiting op het overzicht dat we in januari gaven over de prachtprojecten die we gehonoreerd krijgen, is het jullie vast niet ontgaan dat we drie projecten bij NWO-Begrijpelijke Taal hebben gekregen, samen met partners: Bregje Holleman met Claes de Vreese (UvA), Leo Lentz, Henk Pander Maat en Tom Koole met financiële partners, en Henk Pander Maat en Ted Sanders met CITO en Taalunie. Onlangs hadden we een eerste tripartite overleg met de onderzoeksinstituten, nu zij officieel onderdeel zijn van de departementen. Een belangrijk punt van overleg was de onderwijsinzet van onderzoekers: aio’s en postdocs. Er wordt vanuit gegaan dat zij voor (gemiddeld, vuistregel) 10-25% inzetbaar zijn. Per onderzoeker worden afspraken gemaakt.
Wil je meer weten, heb je ideeën of commentaar? Laat het ons weten.
Met vriendelijke groet,
Het bestuursteam van het Departement Nederlands, Ted Sanders, Paul Wackers, Inge de Koning, Chantal Verhoef.