Overig

Uitnodiging symposium Tekens van lezen

Op donderdagmiddag 21 juni vindt het symposium ‘Tekens van lezen. Onderzoek naar Nederlandse Vroegmoderne teksten’ plaats, waarop de resultaten van colleges, stages en scripties van de afdeling vroegmodern dit jaar te beluisteren en bekijken zijn. De opbrengsten worden gepresenteerd in 3 thema’s: – lezersonderzoek (onder andere in het kader van het NWO project ‘Annotated Books Online’) – onderzoek dat voor het (middelbaar) onderwijs van belang is – het internationale perspectief Op het symposium doen 6 sprekers verslag. Na elke spreker volgt een korte referentenreactie en algemene discussue. Tijdens de pauze en na het symposium is er de gelegenheid de Oude Drukken in te zien die studenten (niet alleen de 6 sprekers) voor hun onderzoek gebruikt hebben. Om dit mogelijk te maken, vindt het symposium plaats in de Universiteitsbibliotheek op de Uithof, in de Bucheliuszaal (naast de leeszaal Oude Drukken). Programma (hier ook in PDF) 13.00 uur Introductie – Els Stronks, Feike Dietz en Arnoud Visser 13.05 Maja van Leeuwen, ‘Lezende klopjes’ 13.15 Referentenreactie 13.20 Anouk de Wit, ‘Isabella de Moerloose als literaire autoriteit’ 13.30 Referentenreactie 13.35 Matti Gortemaker, Jolien Brussen, Ineke van Gelder, ‘Batavenwebsite’ 13.45 Referentenreactie 13.50 Ellèn van Welt, ‘Reize door het Aapenland in VMBO-uitvoering’ 14.00 Referentenreactie 14.05 Discussie 14.20 Pauze 14.35 Renée van Balen, ‘Nederlandse liedjes in Oxford format’ 14.45 Referentenreactie 14.50 Willemijn Zwart, ‘Deens perspectief op Nederlandse schrijfsters’ 15.00 Referentenreactie 15.05 Discussie 15.20-16.00 Gelegenheid om de oude drukken te bekijken Wilt u het symposium bijwonen, meld u dan aan via tekensvanlezen@gmail.com. Meerr informatie is ook te vinden op deze Facebook pagina.