NWO Groot voor Nederlab

Aan het project Nederlab is een NWO Groot subsidie toegekend. Dat betekent dat er binnen enkele jaren een platform zal komen waarop Nederlandstalige teksten die relevant zijn voor taalkundigen, letterkundigen en taalbeheersers zo met elkaar verbonden zijn dat ze met behulp van allerlei te ontwikkelen tools en instrumenten doorzicht en geanalyseerd kunnen worden. Het project is ingediend door een grote groep samenwerkende partijen (onder andere het Meertens Instituut, DBNL, INL, onderzoekers van diverse universiteiten). Sjef Barbiers was namens het Meertens Instituut en het departement Nederlands één van de indieners, Geert Buelens en Els Stronks hebben zitting in één van de advisory boards van het project. Meer informatie over de projectaanvraag is hier te vinden. Het project gaat van start in januari 2013, en zal voor studenten Nederlands tal van nieuwe stage- en onderzoeksmogelijkheden opleveren.