Overig

Jos van Berkum in Zwaartekracht-onderzoek naar ontwikkeling van kinderen

Een nationaal consortium onder leiding van prof. dr. Chantal Kemner (hoogleraar Biologische ontwikkelingspsychologie, Universiteit Utrecht) heeft een subsidie van 27,6 miljoen euro toegekend gekregen. De bijdrage is onderdeel van het programma Zwaartekracht, gefinancierd door het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW). Met deze subsidie gaat Kemners consortium onderzoek doen naar de ontwikkeling van kinderen. Vanuit de faculteit Geesteswetenschappen participeert prof. dr. Jos van Berkum (hoogleraar Discourse, cognitie & communicatie). Het consortium zal de komende 10 jaar kinderen volgen in hun ontwikkeling. Waarom vinden sommige kinderen probleemloos hun plek in de maatschappij en andere niet? De onderzoekers bekijken welke rol de ontwikkeling van het brein speelt in dit proces, hoe de kansen van een kind worden beïnvloed door de (groot)ouders, en hoe we kinderen beter kunnen helpen om zich goed te ontwikkelen. In het onderzoek worden diverse disciplines bijeengebracht, waaronder ontwikkelingspsychologie, pedagogische wetenschappen, neurocognitie en neurobiologie. Met het subsidieprogramma Zwaartekracht geven OCW en NWO een nieuwe impuls aan samenwerking op het hoogste wetenschappelijke niveau. De excellente consortia moeten volgens OCW leiden tot profilering van universitair toponderzoek. Jeugd en identiteit Het onderzoek van Kemner en collega’s sluit aan bij een van de vier strategische thema’s waarmee de Universiteit Utrecht zich profileert: jeugd en identiteit. In dit onderzoeksthema bestuderen wetenschappers hoe de ontwikkeling van kinderen en jeugdigen bepaald wordt door de interactie van biologische- en omgevingsfactoren. Typisch Utrechts is de benadering vanuit diverse disciplines, bijvoorbeeld vanuit de sociale, gedrags- en neurowetenschappen en de geesteswetenschappen.