Europese subsidie voor project over interculturele taalverwerving-op-afstand

Vreemdetalenonderwijs in het voortgezet onderwijs verbeteren door de inzet van telecollaboration (samenwerking op afstand via video verrijkt met aanvullende samenwerkingsmogelijkheden): daarop richt zich het internationale project ‘Telecollaboration for Intercultural Language Acquisition’ (TILA), waarvan de Universiteit Utrecht coördinator is. Het project, dat in januari 2013 van start gaat en doorloopt tot 2015, wordt gefinancierd door de Europese Commissie in het kader van het Life Long Learning Programme. Vanuit de opleiding Nederlands werken Huub van den Bergh en Jan ten Thije hieraan mee. Taalverwerving en interculturele communicatie TILA beoogt om taalonderwijs te verrijken en innoveren met behulp van telecollaboration. Wanneer leerlingen rechtstreeks (via een videoverbinding) kunnen spreken met leeftijdsgenoten in de taal die ze leren, draagt dat niet alleen bij aan de taalverwerving maar doen ze ook meteen praktijkervaring op met interculturele communicatie: degene met wie ze spreken heeft immers niet alleen een andere taal, maar ook een andere cultuur. In het kader van het project TILA wordt ook aandacht besteed aan de organisatorische, pedagogische en interculturele competenties van docenten, om telecollaboration op een goede manier te kunnen inzetten in het vreemdetalenonderwijs. TILA-consortium De talen waarop het project zich richt zijn Engels, Frans, Duits en Spaans. De participerende landen in het TILA-consortium zijn Frankrijk, Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Spanje, Nederland en Tsjechië. Uit ieder land doen een universiteit en een middelbare school mee. Zie ook dit bericht.