Symposium over werk van Oek de Jong

TERUG NAAR EEN NAAKTHEID symposium over de levensbeschouwelijke aspecten van het werk van Oek de Jong 11 november 2013 – Utrecht Op maandag 11 november 2013 organiseert het Departement Religiewetenschap en Theologie van de Universiteit Utrecht het symposium ‘Terug naar een naaktheid’- levensbeschouwelijke aspecten van het werk van Oek de Jong, met medewerking van Oek de Jong zelf. ‘Ik verlang van een roman dat hij door zijn verhaal en door de kracht van zijn vorm­ge­ving, door wat hij is, terug­­­­leidt naar iets dat, tja, moeilijk te benoemen is en dat ik maar een naaktheid noem, een echtheid’, schreef Oek de Jong eens (Een man die in de toe­komst springt, 1997, 211-212). In die for­mu­lering komen diverse lij­nen samen die in zijn alom bewonderde boeken steeds weer zijn op­ge­val­len: zowel de erotiek als de mystiek, de terugkeer naar wat elementair is: het lichaam en het geweld, maar ook de een­voud en de deemoed, ‘niets an­ders dan een verzachting van het gemoed, een aan­vaar­den van de dingen zoals ze zijn’ (De wonderen van de heilbot, 2006, 79). Oek de Jong (1952) is de schrijver van een klein maar hoogwaardig oeuvre. Daartoe behoren suc­cesvolle romans als Opwaaiende zomerjurken (1979, F. Bordewijkprijs 1980), Cirkel in het gras (1985), Hokwerda’s kind (2002, genomineerd voor de Librisprijs) en Pier en Oceaan (2012). Daarnaast publiceerde hij novellen en essays, onder andere over het mystieke denken en dichten van Eckhart, Gorter, Van Ostaijen en Kellendonk. Dit symposium is gewijd aan een levensbeschouwelijke lectuur van zijn werk. Daarbij komen lite­rai­re, filosofische en religieuze aspecten aan de orde. Natuurlijk komt Oek de Jong zelf aan het woord. De overige sprekers vertegenwoordigen diverse disciplines: neerlandici, filosofen, theo­lo­gen. Sprekers en programma Inigo Bocken (universitair hoofddocent Nijmegen, wetenschappelijk directeur van het Titus Brandsma Instituut) over mystiek in de literatuur, in het bijzonder bij Oek de Jong; Elsbeth Etty (redacteur NRC-Handelsblad, bijzonder hoogleraar Literaire kritiek VU) over de literaire receptie van het werk van Oek de Jong; Jaap Goedegebuure (emeritus-hoogleraar moderne Nederlandse letterkunde, Leiden) over christelijke reminiscenties bij Oek de Jong; Johan Goud (hoogleraar Religie en zingeving in literatuur en kunst, UU): ‘Nicht hinauslehnen. De wereld als orakel’; Joke Hermsen (schrijfster, filosofe) over Eros en Psyche, de dynamiek van de liefde en de ziel, in het bijzonder in het werk van Oek de Jong; Marc De Kesel (universitair hoofddocent filosofie en religiewetenschap in Gent en Nijmegen) over liefde en geweld, in het bijzonder in de boeken van Oek de Jong; Wilbert Smulders (universitair hoofddocent moderne Nederlandse letterkunde, UU) over Oek de Jong en W.F. Hermans. Over Pier en Oceaan – Jaap Goedegebuure in Trouw (6 oktober 2012): Oek de Jong houdt ons ‘achthonderd bladzijden lang in de ban dankzij een hecht maar nooit opdringerig netwerk van indringende beelden en telkens terug­ke­ren­de motieven’; ‘zonder enige twijfel de bekroning van zijn oeuvre’. – Sebastiaan Kort in NRC-Handelsblad (12 oktober 2012): ‘een begenadigd schrijver’; ‘de chroniqueur van het kenterende gemoed’. (evenals Camus) ‘bedeelt ook de Jong zijn personages met die volle zin­tuig­lijkheid, en daarmee de lezer. Alles knettert, wappert, steigert en trilt in Pier en Oceaan.’ – In mei 2013 bekroond met de Gouden Boekenuil 2013: de belangrijkste literaire prijs van Vlaanderen. Over Oek de Jong *) zie ook website van Oek de Jong http://oekdejong.nl/ – de auteur was op 10 maart 2013 (n.a.v. zijn boek Opwaaiende zomerjurken) te zien in het tv-programma ‘Benali boekt’, zie http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1330938 Bundel In het voorjaar van 2014 verschijnt bij uitgever Klement-Boe­ken­cen­trum het op dit symposium ge­ba­seerde boek Het leven volgens Oek de Jong: Terug naar een naaktheid. Het is het vierde in een reeks. Aan het boek zullen nog enkele andere auteurs een bijdrage leveren, o.a. Kees van der Kooi (theo­loog, VU), Renée van Riessen (filosofe, Leiden) en Tjerk de Reus (promovendus literatuurweten­schap, Nijmegen). Eerder verschenen in deze reeks: Het leven volgens Arnon Grunberg – De wereld als poppenkast (2010), en Het leven volgens Rutger Kopland – Onze vluchtige plek van de waarheid (2012, twee druk­ken) en Het leven volgens Willem Jan Otten – Redenen van het hart, mei 2013. Organisatie Departement Religiewetenschap & Theologie (Faculteit Geestes­weten­schappen van de Universiteit Utrecht). Dit symposium wordt financieel mede mogelijk ge­maakt door sub­si­dies van De Stichting Woudschoten. Datum Maandag 11 november 2013, 10.00 – 17.00 uur Het programma is ook te vinden op http://nieuws.hum.uu.nl/events/symposium-met-en-over-oek-de-jong-terug-naar-een-naaktheid/ Locatie Academiegebouw, Domplein 29, Utrecht; zie: http://www.uu.nl/NL/academiegebouw/Bezoekersinformatie/Pages/route.aspx Aanmelden Deelname aan het symposium, inclusief lunch, is gratis. Vanwege beperkte zaalruimte is tijdig aanmelden noodzakelijk: uiterlijk vrijdag 1 november 2013 bij student-assistent Welmoed Wagenaar W.F.Wagenaar@uu.nl Aanmeldingen worden geregistreerd in volgorde van binnenkomst.