Studentensymposium Vroegmoderne Nederlandse letterkunde

De afdeling Vroegmoderne Letterkunde organiseert op woensdagmiddag 19 juni voor de tweede keer het symposium ‘Tekens van lezen. Onderzoek naar Nederlandse Vroegmoderne teksten’. Deze keer zal het symposium in het teken staan van de studie als eerste stap in de richting van je loopbaan. Centrale vraag van de middag is hoe dat wat je tijdens colleges, stages en scripties op het gebied van de Vroegmoderne letterkunde leert, uiteindelijk op de arbeidsmarkt van dienst is. Om die vraag te kunnen beantwoorden, leert dit symposium je op een bepaalde manier na te denken over de relatie tussen je studie en loopbaan. Als docenten Vroegmoderne Nederlandse letterkunde stimuleren we je goed werk af te leveren in een onderzoeksveld dat je aanspreekt. De interesse voor wat je leest en leert in het vak Vroegmoderne letterkunde levert je vakkennis op, maar ook veel algemenere competenties zoals schrijfvaardigheid en analysevaardigheid. Tijdens deze middag leer je hoe je vakkennis en die competenties zo kunt benoemen dat je aan het eind van je studie aan anderen uit kunt leggen waar je goed in bent, en zelf een goed idee hebt van het soort banen waarin deze kennis en competentie gevraagd worden. Dit symposium gaat je stap voor stap naar dat inzicht leiden, door: 1. een presentatie over een BA-eindwerkstuk op het gebied van de Vroegmoderne Nederlandse letterkunde: wat leverde het eindwerkstuk aan onderzoeksresultaten op en wat leerde de student die het eindwerkstuk schreef ervan? 2. drie presentaties van net afgestudeerde alumni van de afdeling Vroegmoderne Nederlandse letterkunde: hoe pasten zij wat zij tijdens hun studie leerden toe in het zoeken, vinden en uitoefenen van hun baan? 3. een workshop waarin je analyseert wat je al leerde, en wat je kunt doen om met het zoeken naar een baan al tijdens je studie te beginnen Het symposium vindt plaats in de Universiteitsbibliotheek op de Uithof, in de Bucheliuszaal (dat is naast de leeszaal Oude Drukken). Waar: Bucheliuszaal in de Universiteitsbibliotheek op de Uithof, zesde verdieping. Wanneer: woensdag 19 juni, 14:00-17.00. Het programma: 14:00-14:05 Introductie – Els Stronks, Feike Dietz en Arnoud Visser. 14:05-14:20 Niels Kleiss, De frontlinie van het onderzoek 14:20-14:40 Marleen van de Pol: Een baan bij een uitgever? 14:45-15.05 Matti Gortemaker: Bataafse banen 15.10-15.15 Inleiding workshop 15.15-15.30 Pauze 15:30-16:30 Workshop: Studie in loopbaanperspectief 16:35-16:40 Afronding workshop 16.40-17.00 Jolien Brussen: Het diverse werkveld van een historisch letterkundige Wil je komen? Stuur dan een mail naar: tekensvanlezen@gmail.com. Je krijgt dan ter voorbereiding van de workshop materialen toegestuurd. We kunnen c. 40 studenten een plaats bieden.