Overig

Interesse in NT2? Uitnodiging voor een workshop/brainstormsessie op donderdag 21 november

Sinds 2012 kunnen studenten van de Master Taal, Mens en Maatschappij publieksgerichte scripties schrijven.  Deze scripties bestaan uit een academisch deel en een aparte publieksgerichte component. Zo zijn er in 2012 en 2013 op initiatief van Jacomine Nortier scripties verschenen waarin het academisch deel een contrastieve analyse bevat van het Nederlands met respectievelijk het Turks, Marokkaans-Arabisch, Pools en Spaans. Dit najaar zullen scripties volgen over het Russisch, Tsjechisch en Indonesisch. Het publieksgerichte deel van deze scripties bevat een handleiding die bedoeld is voor NT2-docenten. Daarin wordt helder uiteengezet tegen welke specifieke problemen de sprekers van een van de genoemde moedertalen aan kunnen lopen bij het leren van Nederlands als tweede taal. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat de verwerving van een tweede taal door volwassenen gekenmerkt wordt door transfer: het meenemen van uitspraakregels en taalstructuren uit de moedertaal naar de tweede taal. Met de kennis uit deze handleidingen kunnen NT2-docenten anticiperen op deze specifieke problemen en kunnen zij hun cursisten helpen met het aanpakken van deze problemen. Een belangrijk onderdeel van deze handleidingen zijn de oefeningen. Deze zijn specifiek bedoeld om die taalstructuren te trainen, waarmee cursisten met een bepaalde moedertaal moeite kunnen hebben.

Het lijkt ons goed dat velen die werkzaam zijn in de NT2-wereld, kennis kunnen nemen van de geschreven handleidingen met bijbehorende oefeningen. In opdracht van Jacomine Nortier organiseren wij daarom op donderdagmiddag 21 november een ‘brainstormsessie’ in Utrecht. Deze bijeenkomst is bedoeld om met mensen die werkzaam zijn in de NT2-wereld van gedachten te wisselen over vragen als:

•    hoe kunnen zoveel mogelijk mensen kennis nemen van deze handleidingen?
  •    hoe moeten de handleidingen vormgegeven worden?
  •    is het goed om de handleidingen te bundelen in een boek of is een website tegenwoordig een beter medium?
  •    hoe kan dit initiatief gefinancierd worden?
  •    op welke doelgroepen moeten de handleidingen zich richten (kinderen, volwassenen, hoog- of laagopgeleiden)?
  •    is een handleiding als deze ook zinvol voor het onderwijs aan mensen die al een andere taal  (bijvoorbeeld het Engels) hebben geleerd die houvast als steuntaal kan bieden?
  •   welke talen komen nog meer in aanmerking voor een handleiding?
  •   etc.

Wie belangstelling heeft om deze workshop/brainstormsessie bij te wonen is van harte welkom, en dat geldt ook voor geïnteresseerde studenten. Vind je het leuk om over dit onderwerp mee te denken en te praten, meld je dan vooraf aan bij één van de onderstaande student-organisatoren:

Febe van Huuksloot (F.P.vanHuuksloot@students.uu.nl) Nastya Polozun (A.P.Polozun@students.uu.nl) Tinka Versteeg (T.Versteeg@students.uu.nl) Wijnanda de Goeijen (wijnandadegoeijen@solcon.nl)