Promotieonderzoek naar lezen met rode oortjes

Afbeelding1Komend najaar begint John Tholen onder begeleiding van Arnoud Visser aan zijn promotieonderzoek naar de leesgeschiedenis van Ovidius’ Metamorfosen in de vroegmoderne Nederlanden. Het project wordt gefinancierd via de Promotiebeurs voor leraren van NWO. Afbeelding2 Ovidius’ tekst was in de vroegmoderne tijd al een populaire klassieker, die ook als schoolboek gretig aftrek vond. Dit succes was niet vanzelfsprekend. Het werk bevat veel subversieve passages met seks en geweld, wat Ovidius in de Romeinse tijd al controversieel maakte. Het medium waarmee de Metamorfosen zijn overgeleverd kan deze paradoxale ontwikkeling verklaren. In het onderzoek staat daarom het materiële boek centraal: wat zegt paratekst als noten, titelpagina en marginalia over de manier waarop de vroegmoderne lezer Ovidius onder ogen kreeg?