Onderwijs

Stagiair(e) gezocht: medewerker Taal en Ouderbetrokkenheid (vanaf sept 2014 tot en met juni 2015, 3 d/w)

De afdeling De afdeling Jeugd & Onderwijs (J&O) vindt het belangrijk dat alle jongeren van Amsterdam zich goed kunnen ontwikkelen en dat zij goed onderwijs krijgen. De medewerkers van de afdeling maken beleid voor betere kwaliteit van het onderwijs, het taalbeleid, brede talentontwikkeling en jongerenparticipatie. Ook het voorkomen van schooluitval, de aanpak van probleemgezinnen en de ontwikkeling van Ouder- en Kindcentra zijn onderwerpen waar deze afdeling zich mee bezig houdt. Er werken ongeveer 65 medewerkers in teams: Team Onderwijs, Team Jeugd, Bureau Leerplicht Plus en het Bedrijfsbureau.   Team Primair Onderwijs Het team Primair Onderwijs houdt zich onder andere bezig met het taalachterstandenbeleid ten aanzien van jonge kinderen en de samenwerking daarbij tussen scholen en ouders (educatief partnerschap). Het Taalcluster houdt zich bezig met diverse taalinterventies in het basisonderwijs. Hierbij valt te denken aan de schakelklassen, de kopklassen, de vakantieschool taal en de nieuwkomersklassen. Deze zijn allemaal gericht op het verminderen van de taalachterstanden van basisschoolleerlingen. Daarnaast zijn het stimuleren van ouderbetrokkenheid en professionalisering van leerkrachten belangrijke speerpunten binnen het team. Het team ouderbetrokkenheid en taal bestaat uit vier mensen. Het team primair onderwijs houdt zich daarnaast bezig met verschillende taken ten aanzien van onderwijs zoals: kwaliteit van onderwijs, het stedelijk toelatingsbeleid, huisvesting van scholen en contacten onderhouden met de besturen van scholen.   Functie/stageopdracht De stagiair zal werkzaamheden verrichten voor het team PO/ taal en ouderbetrokkenheid zoals: –       Ouderbetrokkenheid: uitvoeren van activiteiten en projecten ten aanzien van het betrekken van ouders met een niet-Nederlandse achtergrond. –       Professionaliseringstraject: organisatorische ondersteuning en tussentijdse evaluaties schrijven. –       Subsidietraject taalinterventies (beoordelen verantwoordingen en nieuwe aanvragen, organisatie). –       Leerstoel NT2, overzichten bijhouden, onderzoeken lezen en berichtjes over maken, verslagen maken, inventariseren onderzoekswensen. –       Toelatingsbeleid: inlezen in dossier, ouders te woord staan als er vragen komen, analyse van de vragen en opmerkingen maken als input voor het nieuwe beleid. –       Diverse ondersteuningstaken wanneer dat kan, zoals verslagen maken van overleggen, verzenden mailings, etc. (zoals voor OCO).   Wij vragen

• Je volgt tijdens de stage een relevante universitaire opleiding zoals de master Nederlands als tweede taal (NT2).
  • Je bent bij met je studieopdrachten en punten.
  • Je kunt nauwkeurig, planmatig en zelfstandig werken, je bent pro-actief, enthousiast, organisatorisch sterk en je houdt van aanpakken.
  • Je bent communicatief sterk en beheerst de Nederlandse taal goed in woord en geschrift.
  • Je bent handig met werken in Word en Excel en hebt interesse in de beleidskant van het (taal)onderwijs.

Wij bieden Wij bieden een stage/werkplek vanaf september 2014 tot en met juni 2014, 3 dagen per week, in een dynamische omgeving, waarbij pro-activiteit een belangrijke competentie is. De stagevergoeding is conform de regelgeving die geldt voor de gemeente Amsterdam. Daarnaast kun je rekenen op een prettige werksfeer, collegialiteit en veel ruimte voor eigen inbreng en ontplooiing. De gemeente Amsterdam voert diversiteitbeleid. De gemeente wil dat het personeelsbestand in o.a. leeftijd, geslacht, seksuele voorkeur, culturele achtergrond en opleiding een afspiegeling is van de beroepsbevolking van Amsterdam. Elke vacature staat open voor zowel mannen als vrouwen, tenzij uitdrukkelijk anders is vermeld.   De organisatie Elke dag hebben we bij Dienst Maatschappelijke Ontwikkeling (DMO) te maken met onderwerpen in de samenleving die Amsterdammers raken. Het voorkomen dat jongeren de school verlaten zonder diploma, werken aan sociale verbeteringen in de wijken en internationalisering van kunst en cultuur; DMO investeert in alle Amsterdammers en de toekomst van onze stad. Kunst en cultuur, jeugd en onderwijs, diversiteit en sport vormen ons brede werkterrein. Ook het Amsterdamse Bos en de sporthallen Zuid behoren tot DMO. Wij maken grootstedelijk beleid in opdracht van het college van B&W en/of stadsdeelbesturen en werken nauw samen met de stadsdelen, gemeentelijke diensten en partners in de stad. Bij onze dienst werken ruim 600 medewerkers, verspreid over verschillende locaties in Amsterdam. Diversiteit en interne mobiliteit zijn speerpunten in ons personeelsbeleid. DMO werkt klantgericht en projectmatig. Meer informatie: www.dmo.amsterdam.nl   Solliciteren? Heb je belangstelling voor deze functie? Stuur dan voor 20 september 2014 je motivatiebrief en Curriculum Vitae naar: stagedmo@amsterdam.nl onder vermelding van: stage: medewerker Taal en Ouderbetrokkenheid.   Informatie Wil je meer weten over de sollicitatieprocedure? Bel dan met Hans Akkermans, coördinator stagebureau. Hij is bereikbaar op telefoonnummer 020-2518654.