Overig

Onderzoek naar morele ontwikkeling jeugd in heden en verleden

Hoe kunnen we onze kinderen en kleinkinderen helpen om op te groeien tot zelfstandige, evenwichtige volwassenen? Dat is het centrale thema van het Utrechtse universitaire onderzoekspeerpunt Dynamics of Youth. Een interdisciplinaire groep DoY-onderzoekers van de UU heeft vorige week een aanvraag gehonoreerd gekregen en mag binnen dit speerpunt een onderzoekslijn op gaan zetten over de morele opvoeding en ontwikkeling van de jeugd. Vanuit de opleiding Nederlands zijn Jos van Berkum en Feike Dietz bij het project betrokken. Het doel is om vanuit verschillende (sociaal-psychologische, historische, linguïstische) perspectieven de morele ontwikkeling van jongeren te bestuderen, met daarbij speciale aandacht voor het complexe probleem dat moraal nooit zwart-wit is. We willen onze jeugd leren oprecht en eerlijk te zijn, maar in sommige situaties is liegen-om-bestwil juist een belangrijke sociale competentie. En hoe leer je eigenlijk aan jongeren wat goed, fout, waar of onwaar is als dat in elke situatie en mediale context weer anders werkt?