Stageplek

Vacature Stageplaats (BA/MA) Universiteitsbibliotheek Utrecht Bij de afdeling Bijzondere Collecties (http://bc.library.uu.nl/nl) van de Universiteitsbibliotheek Utrecht is en stageplek beschikbaar voor een student met boekhistorische en/of digitale belangstelling. De UBU heeft een omvangrijke collecties handschriften, gedrukte boeken van vóór 1901, zeldzame en kostbare gedrukte werken van latere datum en land- en zeekaarten. De bibliotheek draagt de zorg voor de verwerving, conservering, ontsluiting en beschikbaarstelling van dit materiaal. Stageopdracht Bijzondere collecties start binnenkort met het project ‘Vroege Utrechtse drukkers op de kaart (1450-1800)’. Dit project beoogt een visueel aantrekkelijke en gebruiksvriendelijke website te ontwikkelen met een tijd-ruimte weergave van Utrechtse drukkers uit de periode 1450-1800. Deze tool zal een belangrijke basis gaan vormen voor onderzoek naar het drukkers- en uitgeversbedrijf uit deze periode. Om dit project uit te voeren, zijn metadata nodig op het terrein van de voormalige adressen, coördinaten van die adressen en waar mogelijk biografieën van de toenmalige Utrechtse drukkers en uitgevers. De stagiair(e) zal met behulp van de diverse adresbronnen (bibliografieën, referentiewerken en archiefmateriaal), de juiste coördinaten achterhalen en de data ‘hands on’ invoeren. Daarnaast zal de stagiair(e) met behulp van biografische en boekhistorische bronnen kleine biografieën van drukkers en uitgevers schrijven. Stageperiode(n) Februari 2015 t/m Juni 2015. De stage kan (voltijds of in deeltijd) gedaan worden in Blok 3 (2-2 t/m 11-4) en/of Blok 4 (20-4 t/m 27-6). Profiel van de gewenste kandidaat -Opleiding: BA-studenten (derdejaars) of MA-studenten Geesteswetenschappen. -Kennis en vaardigheden: de kandidaat dient vertrouwd te zijn met de onderzoeksperiode (1450-1800), met historisch onderzoek en met de toe te passen onderzoeksmethoden (raadplegen van naslagwerken, bibliografische onderzoek). Archiefervaring, ervaring met databases en boekhistorische kennis strekken tot aanbeveling. De kandidaat dient nauwkeurig te zijn en over een goede schrijfvaardigheid te beschikken. Contactpersonen en solliciteren Informatie over de stage kan verkregen worden bij de stagebegeleider dr. Marco van Egmond (Conservator kaarten, atlassen en gedrukte werken, BC-UBU): m.vanegmond@uu.nl (030-253 5156 / 4401) of bij de stagedocent dr. Jeroen Salman (UD Literatuurwetenschap, Departement TLC-UU): j.salman@uu.nl. Sollicitatiebrieven (inclusief cv en onderwijsdossier) kunnen gestuurd worden naar Dr. M. van Egmond, Universiteitsbibliotheek Utrecht, Postbus 80124, 3508 TC. Of per email: m.vanegmond@uu.nl. Voor blok 3 dienen de brieven ontvangen te zijn op 26-1-2015, voor blok 4 op 13-4-2015.