UU blog / Nederlandse Taal en Cultuur

Onderwijs

Stage over tweetaligheid bij Fries-Nederlandse kinderen

Gezocht: stagiair voor het project ‘Cognitive effects and the character of Frisian-Dutch bilingualism among

Frisian children’

  Fryske Akademy Evelyn Bosma & Eric Hoekstra   Universiteit Utrecht Marjo van Koppen & Elma Blom   Het project Deze studie onderzoekt de relatie tussen taal en cognitieve ontwikkeling bij Fries-Nederlandse tweetalige kinderen in de provincie Fryslân. Ben jij geïnteresseerd in tweetaligheid, taalverwerving en/of de Friese taal? Wij zijn op zoek naar een stagiair die wil helpen met het in kaart brengen van morfologische en syntactische variatie bij Fries-Nederlandse tweetalige kinderen van vijf en zes jaar oud. Het gaat om het classificeren van nominale meervouden en voltooide deelwoorden die de kinderen produceren in de Nederlandse en Friese versie van de Taaltoets Alle Kinderen (TAK). Daarnaast is het mogelijk om te helpen met het onderzoek naar werkwoordsclusters in de narratieven van de kinderen.   De stage betreft een samenwerking tussen de Fryske Akademy en de Universiteit Utrecht. De stage zal uitgevoerd worden op de Universiteit Utrecht onder begeleiding van Marjo van Koppen en aangestuurd worden vanuit de Fryske Akademy door Evelyn Bosma.   Functieprofiel stagiair:  

  • Achtergrond in een verwant onderzoeksgebied, zoals Taalwetenschap of Nederlands
  • Zelfstandig en zorgvuldig kunnen werken
  • Goede communicatievaardigheden
  • Moedertaalspreker van het Nederlands of het Fries

  Periode: Flexibel. Minimaal 2 dagen per week inzetbaar voor een periode van 3 tot 5 maanden.   Contact: Geïnteresseerd? Neem dan contact op met Marjo van Koppen: J.M.vanKoppen@uu.nl.

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.