Overig

Het einde van Nednr. en Nedwerk en de toekomst van het alumnibeleid

Deze week verscheen Nednr. 20-1, het allerlaatste nummer van het alumniblad van de opleiding Nederlands. Dit nummer bevat terugblikken én kijkjes in de toekomst: de jaargangen sinds 1996 worden doorgenomen, veranderingen op het instituut worden tegen het licht gehouden, redacteuren nemen afscheid, Geert Buelens, Feike Dietz en Paul Wackers spreken wensen uit voor de toekomst van het instituut en het laatste Nedwerkbestuur (Hans Rijns, Miriam Grootscholten en Alex de Jager) wordt geïnterviewd. Het stoppen van Nednr. hangt namelijk direct samen met het stoppen van Nedwerk, de alumnivereniging van Nederlands. Dit jaar zijn de taken van Nedwerk overgedragen aan Awater. Vanuit de alumnicommissie van Awater zullen oud-studenten op verschillende manieren betrokken worden gehouden bij de opleiding. Zo bouwt Awater momenteel aan een contactenlijst met oud-studenten die bereid zijn zich in te zetten (bijvoorbeeld in het ‘buddy’-project waarbij een alumnus en een student aan elkaar gekoppeld worden) en gaat de traditie van jaarlijkse alumniavonden een doorstart krijgen. Tegelijk beheren Awater en de opleiding samen een LinkedIn-account, ‘Alumni UU Nederlands’, waarbij zich de afgelopen tijd al 264 oud-studenten hebben aangesloten. Waarschijnlijk gaat deze LinkedIn-account, in combinatie met het weblog waarop dit bericht staat, in de toekomst actiever gebruikt worden om contact te zoeken met alumni. Wie zelf alumnus is – en dat ben je al als je zojuist je BA Nederlands hebt afgesloten – wordt van harte uitgenodigd zich ook aan te sluiten bij deze LinkedIn-account, via deze link. De opleiding wil de redactie van Nednr. en het bestuur van Nedwerk uiteraard van harte bedanken voor alle activiteiten, artikelen en ideeën van de afgelopen twintig jaar.