evenement

Tentoonstelling over Hooft in Muiderslot, mede gemaakt door RMA-student Sabine Waasdorp

Hooft campagnebeeld 850 breed Vanaf 29 augustus is op het Muiderslot een prachtige tentoonstelling te zien over P.C. Hooft, de voor ons welbekende zeventiende-eeuwse historicus en dichter. Ik heb als stagiair afgelopen maanden de opbouw van de tentoonstelling van dichtbij mogen meemaken en er mijn eigen steentje aan bijgedragen. Zo heb ik een digitaal programma gemaakt over liefdesemblemen, met de website emblems.let.uu.nl van Els Stronks als dankbare inspiratiebron en heb ik een stuk tekst geschreven in de catalogus bij de tentoonstelling. De hoogtepunten van de tentoonstelling zijn onder andere de ruimte die wij schertsend de ‘dark room’ noemen: daarin besteden we aandacht aan Hoofts ondeugende kant als minnaar en worden zijn erotische gedichten op een speelse wijze tot leven gebracht. Een ander prachtstuk is een spandoek met ‘droomvrouwen’, beginnend met de stiletto run op – jawel – de P.C. Hooftstraat en eindigend met Helleonora Hellemans, de tweede vrouw van Hooft. Hooft was in zijn jonge jaren vaak verliefd en deelde zijn kennis over de liefde in zijn welbekende Emblemata Amatoria (1611) die ook tentoongesteld wordt. Hooft was ook een serieus man: in een van de zalen is zijn Nederlandsche Historiën te bewonderen, digitaal doorbladerbaar met prachtige audiofragmenten. De laatste zaal belicht het heden: de P.C. Hooftprijs. Als klapstuk is een laureatenbord te zien, speciaal gemaakt voor de tentoonstelling, met alle winnaars van de P.C. Hooftprijs tot nu toe. Nieuwsgierig geworden? De tentoonstelling is t/m 29 november te bezichtigen! Sabine Waasdorp is student van de researchmasteropleiding Nederlandse Letterkunde en momenteel bezig met het schrijven van haar afstudeerscriptie.