Overig

Condoleanceregister Louis Grijp

CaptureAfgelopen weekend overleed Louis Grijp. Hij was sinds 2001 hoogleraar op het terrein van de Nederlandse liedcultuur aan de Universiteit Utrecht. Daarnaast was hij senior onderzoeker aan het Meertens Instituut van de KNAW te Amsterdam en artistiek leider van het ensemble Camerata Trajectina, waarin hij luit en citer speelde. Sinds 2003 was hij ook lid van de KNAW. Op de site van het Meertens Instituut kun je een uitgebreid In memoriam vinden, en via de website van de faculteit zal Louis morgen ook door de UU herdacht worden. Als neerlandici hebben we een geweldige collega, docent en onderzoeker verloren. Louis verleende toegang tot de Nederlandse liedcultuur, leerde dat je liedteksten niet moet lezen maar moet zingen en enthousiasmeerde iedereen om zelf op onderzoek uit te gaan via de Liederenbank. Er is zojuist een condoleanceregister geopend.