Summer course “The Flying Dutchman: Dutch Literature across the World”

Utrecht Summer SchoolDit jaar biedt de opleiding Nederlands voor het eerst een (Engelstalige) cursus aan in de Utrecht Summer School. Onderwerp van de cursus is de verspreiding van de Nederlandse literatuur over de wereld. We kijken in de eerste week naar vertalingen en vertaalstrategieën van Nederlandse uitgevers, naar Nederlandse bestsellers en het imago dat die Nederland bezorgden, en naar de verhouding tussen de internationale en Nederlandse boekenmarkt. In de tweede week focussen we op de verhalen die wereldwijd via literatuur over Nederland verspreid werden: via de mythe van de Flying Dutchman, maar ook via bewerkingen van Turks fruit. Zie hier voor meer informatie over kosten, studiepunten, mogelijkheden om delen van de cursusopdrachten in het Nederlands te maken en over de periode waarin deze cursus gedoceerd wordt. Deze cursus past binnen een breder aanbod van de Utrecht Summer School met cursussen over de Nederlandse taal en cultuur, in deze flyer bijeengebracht.