Overig

Laurens Ham en alumni op UUnited Festival in TivoliVredenburg

Op donderdag 31 maart vindt in TivoliVredenburg het muziekfestival UUnited plaats: een breed festival ter ere van het 380-jarig bestaan van de UU. Allerlei studentengezelschappen zullen te horen zijn (onder meer USKO, USConcert, Dekoor Close Harmony), in samenspel met (inter)nationaal bekende muzikanten en sprekers als Benjamin Herman, Merlijn Twaalfhoven, Arjen Lubach en Ingmar Heytze. Er zal dus van alles te horen zijn tussen pop, jazz en klassieke muziek. Ook alumni en medewerkers krijgen die avond een podium. Eén van de optredende bands is nauw met de opleiding Nederlands verbonden: Moi, le voisin. De band ontstond in 2005, toen drie studenten Nederlands uit de Vooys-redactie gingen samenspelen: Benjamin van Vliet (inmiddels werkzaam als marketing- en communicatiemedewerker in de culturele sector), Lot Broos (inmiddels docent Nederlands) en Laurens Ham (inmiddels UD aan de UU). De band is nog steeds actief en zal op UUnited te horen zijn met een nieuw project, samen met het nieuwe vierde bandlid Michiel van de Weerthof (geluidskunstenaar en producer). Voor dit project bewerkte de band Nederlandstalige volksliedjes uit het project Onder de Groene Linde. Onder deze naam maakte Ate Doornbosch, een taalkundige aan het Meertens Instituut, decennialang radio-uitzendingen waarin hij mensen op leeftijd de liedjes uit hun jeugd liet zingen. Dat leverde een schat aan materiaal op. Moi, le voisin was getroffen door de vaak bizarre logica van deze teksten, en de onnavolgbare manier waarop ze vrolijkheid en gruwel met elkaar verbinden. Op UUnited laten ze een half uur lang hun bewerkingen van deze liedjes horen: 20.15-20.45 uur op Plein 5, een van de bovenverdiepingen (bij de roltrappen). Kom luisteren! het festival kost slechts 12,50 euro voor studenten, 17,50 euro voor anderen. Je kunt op de hoogte blijven via de Facebookpagina.