Overig

Openbaar college Sven Vitse + filmvertoning op Belgisch Filmfestival

Op dinsdag 7 juni treedt Sven Vitse op op het Belgisch Filmfestival in het Louis Hartlooper Complex. Het college zoomt in op de verfilming van het boek Problemski Hotel van Dimitri Verhulst. Problemski Hotel is een empathisch vluchtelingenportret, dat de harde realiteit combineert met Belgische humor. De gelijknamige film, recent gemaakt door Manu Riche, wordt na het college vertoond. Het college is deel van de cursus ‘Hollandse Verhalen’, die wortelt in de minor Nederlandse cultuur. In de cursus worden boeken en hun verfilmingen geanalyseerd, met speciale aandacht voor intermediale adaptatieprocessen en de verbeelding van Nederlanderschap. Anders dan de overige casussen die in de cursus behandeld worden, is Problemski hotel een Belgisch product, dat nu ook onderdeel is gemaakt van een festival over Belgische films. Is de film ’typisch niet-Nederlands’, of is er meer aan de hand? Studenten uit ‘Hollandse verhalen’ zijn sowieso van de partij, maar ook andere studenten, collega’s en belangstellenden zijn van harte welkom. Je kunt je digitaal aanmelden.