evenement

Tentoonstelling in UB: culturele ontmoetingen tijdens de Eerste Wereldoorlog

Tot vrijdag 9 december is in de Universiteitsbibliotheek aan de Drift nog de tentoonstelling ‘Levensverhalen uit een wereldwijd conflict. Culturele ontmoetingen tijdens de Eerste Wereldoorlog’ te zien. Vanaf de ingang van de bibliotheek voert de tentoonstelling je mee langs de verhalen van zestien individuen – schrijvers, schilders, soldaten, dokters en priesters – wiens ervaringen het wereldomvattende en gevarieerde karakter van deze Grote Oorlog illustreren. Deze tentoonstelling is het resultaat van het driejarig internationaal onderzoeksproject ‘Cultural Exchange in a Time of Global Conflict: Colonials, Neutrals and Belligerents during the First World War’, gefinancierd door HERA (Humanities in the European Research Area).WO_ UB

Met deze tentoonstelling willen de Utrechtse projectleden Geert Buelens en Tessa Lobbes (ICON/TLC), samen met hun collega’s, duidelijk maken hoezeer de Eerste Wereldoorlog een waarlijk globaal conflict was. Honderd jaar later wordt dit conflict vaak gereduceerd tot wat zich afspeelde aan het westelijk front. De vijandigheden beperkten zich echter bepaald niet tot Europa en de oorlog werd evenmin louter uitgevochten tussen Europeanen. Niet minder dan vier miljoen koloniale onderdanen vochten in de verschillende strijdperken. Mannen en vrouwen, soldaten en burgers wereldwijd waren getuige van het oprukkende geweld. Britse verpleegsters en Belgische priesters, Poolse kunstenaars en Maori-dokters, Indiase sepoy’s en Indonesische nationalisten, Jamaicaanse dichters en Arabische intellectuelen – allen verlieten hun thuis en werden geconfronteerd met andere zeden en gewoonten. Hun wereldbeeld werd uitgedaagd door de talen, culturen, religies en mensen die ze leerden kennen of door de uitwisseling van ongekend voedsel, buitenlandse kennis en vreemde verhalen.

WO1

De tentoonstelling werd gemaakt door de vier projectgroepen: King’s College Londen (Santanu Das, Daniel Steinbach, Anna Maguire), Universiteit Utrecht (Geert Buelens, Tessa Lobbes, Tom Gerritsen), Adam Mickiewicz Universiteit in Poznań (Hubert van den Berg, Natalia Stachura, Martyna Kliks) en ZMO Berlijn (Heike Liebau, Larissa Schmid, Jan Brauburger).