Vacatures en oproepen

Taal doet meer – Vrijwilligers gezocht!

Organisaties die zich inzetten voor taalverwervingprojecten kunnen vaak goede vrijwilligers gebruiken. Jacomine Nortier onderhoudt vanuit UiL-OTS contact met diverse organisaties op dit gebied en vroeg aan Mirjam van Dijk van Taal doet meer eens toe te lichten waarom zij graag studenten Nederlands bij hun projecten betrekken, en waarom dit vrijwilligerswerk voor talenstudenten interessant is:

‘Het beheersen van de taal is onmisbaar om mee te doen in de samenleving. Taal is overal: taal is nodig om vriendschappen te sluiten, een baan te vinden, met een computer te werken of om huiswerk te maken. Taalvaardigheid is ook een belangrijke voorspeller van schoolsucces. En schoolprestaties zijn van invloed op iemands latere arbeidsmarktpositie en maatschappelijk succes. Het loont dus om te investeren in taalvaardigheid.

Taalachterstand heeft een grote invloed op het leven van jongeren. Het onderwijs investeert in taalontwikkeling. Aanvullend hierop zijn veel Utrechters bereid zich vrijwillig in te zetten om de kansen van deze jongeren te vergroten. Vrijwilligers kunnen de brug slaan tussen de leefwereld van jongeren thuis en op school. Vrijwilligers kunnen jongeren en ouders bewust maken van de invloed van taalachterstand en informatie geven hierover. Vrijwilligers kunnen ook jongeren een stem geven, door met hen op zoek te gaan naar een oplossing. Tot slot kunnen vrijwilligers de extra aandacht en tijd geven aan jongeren en taal, die nodig is om taalachterstand te verkleinen. Om deze vrijwillige inzet effectief te benutten is afstemming met het onderwijs cruciaal.

Taal doet meer zorgt er met ruim 600 vrijwilligers per jaar voor dat Utrechters kunnen meedoen in de samenleving. Het leren van de Nederlandse taal is een rode draad in ons werk. Voor onze verschillende projecten zoeken wij vrijwilligers. Het vrijwilligerswerk geeft je de mogelijkheid de theorie uit je studie om te zetten in de praktijk: welke rol speelt taal in een gezin? Welke invloed heeft het (Nederlands) taalniveau op de positie van het gezin in de samenleving? Welke rol speelt Nederlands in een meertalig gezin? En wat kun je met positieve aandacht bereiken? Met deze vragen ga je aan de slag als je vrijwilliger wordt bij Taal doet meer.’

Voor meer informatie over de jeugdprojecten van Taal doet meer kun je kijken op: www.taaldoetmeer.nl. Hier kun je je ook aanmelden als vrijwilliger. Voor vragen kun je e-mailen naar: mirjam@taaldoetmeer.nl.