Jacob van Maerlants ‘fantastic drawings’ online

Het British Museum heeft zijn codex van Der Naturen Bloeme van Jacob van Maerlant online gezet, inderdaad een boek met ‘fantastic drawings’, zoals de blog vermeldt. Dieuwke van der Pol selecteerde haar favorieten:

De eenhoorn (natuurlijk):

De zeedraak:

De vleermuis:

En de luis:

Speciaal voor Leo Lentz dan nog de ijsvogel:

In 1986 heeft alumna Jet Matla al een mooi artikel geschreven over de overzichtelijke layout door de plaatsing van de tekeningen van de dieren met de bijbehorende naambordjes (in het tijdschrift Literatuur). Maar welke student gaat de uitdaging aan om een BA eindwerkstuk te schrijven over de intrigerende bijgeschreven regels, zoals op het folio hieronder? Wat zeggen die regels over de makers en de lezers van dit unieke boek? En de notatekens in de marge (dat is een letter n, soms met een heel lange poot, met een a-tje erboven): welke passages zijn hier gemarkeerd en wat leren we daaruit over de receptie van de tekst? Meld je bij Dieuwke van der Poel: haar handen jeuken.