9 maart 2017
Het Utrechts Archief (Hamburgerstraat 28, Utrecht)

Vrijwilligers gezocht voor inventarisatie straatpoëzie

Kila van der Starre, promovendus Moderne Nederlandse Letterkunde, lanceerde tijdens de afgelopen Poëzieweek (26 januari t/m 1 februari 2017) de website ‘Straatpoëzie’. De website is onderdeel van Kila’s PhD-onderzoek naar ‘poëzie buiten het boek’ en heeft als doel via crowdsourcing een inventarisatie te maken van poëzie in de openbare ruimte van Nederland en Vlaanderen. Iedereen kan gedichten toevoegen aan de interactieve kaart via dit formulier. Op dit moment staan er meer dan 800 gedichten op de kaart.

Op donderdag 9 maart komen om 16:00 uur vrijwilligers samen in Het Utrechts Archief om een bijdrage te leveren aan de inventarisatie van poëzie in de openbare ruimte op de website ‘Straatpoëzie’. Er zijn nog plekken beschikbaar. Wat is er leuker dan thuis achter je laptop gedichten toevoegen aan de interactieve kaart van de website ‘Straatpoëzie? Samen met andere enthousiastelingen gedichten toevoegen aan de interactieve kaart van de website ‘Straatpoëzie’ onder het genot van koffie, thee en koekjes!

Hier vind je het Facebookevenement. Hieronder vind je alle informatie.

Poëzie in het wild! Help Het Utrechts Archief en de Universiteit Utrecht met het in kaart brengen van straatpoëzie

• WAT? Het toevoegen van gedichten die zich bevinden in de openbare ruimte in Nederland en Vlaanderen aan de website www.straatpoezie.nl.
  • WANNEER? Donderdag 9 maart 2017, van 16:00 tot 17:30 uur.
  • WAAR? In het Utrechts Archief (Hamburgerstraat 28, Utrecht).
  • WAAROM? Er zijn ontzettend veel gedichten te lezen in de straten van Nederland en Vlaanderen. Iedereen kent wel een muurgedicht, maar niemand kent ze allemaal. De website www.straatpoëzie.nl heeft als doel om via crowdsourcing een inventarisatie te maken van poëzie in de openbare ruimte van Nederland en Vlaanderen. Iedereen kan voorbeelden toevoegen aan de website. Er staan op dit moment meer dan 700 gedichten op de interactieve kaart, maar er is nog ontzettend veel poëzie in het wild nog niet toegevoegd aan de database. De inventarisatie draagt bij aan het archiveren van literaire erfgoed én PhD-onderzoeker Kila van der Starre gebruikt de gegevens voor haar proefschrift over ‘poëzie buiten het boek’ aan de Universiteit Utrecht.
  • HOE? We komen samen in het Utrechts Archief om een lijst met gedichten, foto’s en andere data toe te voegen aan de kaart van www.straatpoezie.nl.Hiervoor is het nodig dat je basiscomputervaardigheden onder de knie hebt (zoals tekst kopiëren, knippen, plakken en online formulieren invullen). Een passie voor kunst in de openbare ruimte, poëzie en/of archiefwerk is mooi meegenomen.
  • WAARVOOR? Het Utrechts Archief en de Universiteit Utrecht bieden alle deelnemers koffie, thee en koekjes aan. Bovendien krijg je een klein bedankje mee naar huis. De hoofdreden om mee te doen is om een bijdrage te leveren aan de literatuurwetenschap en aan het archiveren van ons cultureel en literair erfgoed. (En natuurlijk de gezelligheid!)
  • JA! EN NU? Meld je aan door een mail te sturen naar Hannah Jansen van Het Utrechts Archief: h.jansen@hetutrechtsarchief.nl.