3 oktober 2017
Drift, een nog nader bekend te maken zaal

Boekverkopers van de toekomst

Beste masterstudenten en jonge alumni,

Graag nodigen we je uit voor een bijeenkomst met de Koninklijke Boekverkopersbond (KBb) op dinsdagavond 3 oktober. De locatie wordt op een later moment bekendgemaakt, maar je kunt ervan uitgaan dat de bijeenkomst aan de Drift zal plaatsvinden.

Op deze avond komt Michael van Everdingen, de directeur van de Boekverkopersbond, praten over de stand van zaken in het boekenvak. De boekverkopersbond vertegenwoordigt honderden Nederlandse boekhandels. Na een algemene introductie is er ruimte om te praten over wat een frisse blik van een student of net afgestudeerde zou kunnen bijdragen aan actuele vraagstukken die in het boekenvak spelen. Dit wordt hét moment om je studie in de praktijk te brengen!

Vraagstukken

Zoals je weet is het boekenvak aan allerlei (technologische) veranderingen onderhevig. De KBb heeft zelf een aantal acties ondernomen om bij de tijd te blijven. Zo is de app Readr ontwikkeld en heeft de KBb het traject Boekondernemer van de toekomst aangeboden aan zijn leden.

Thema’s die op 3 oktober aan bod kunnen komen zijn bijvoorbeeld de volgende:

• Toekomst van de boekverkoper versus boekverkopers van de toekomst: stand van zaken omtrent de vergrijzing van boekenvak en de aanpak daarvan.
  • Kennisdeling en implementatie van nieuwe inzichten rondom het boekenvak.
  • Wet vaste boekenprijs.

Naast deze voorbeelden is er uiteraard ook ruimte voor je eigen vragen. Als je alvast iets meer wilt weten over de Koninklijke Boekverkopersbond, dan kun je op deze site kijken.

Stages en traineeships

De KBb is op zoek naar masterstudenten of net afgestudeerden die in de vorm van een stage of een traineeship willen onderzoeken hoe boekhandelaars bij de tijd kunnen blijven. Daarin zijn verschillende mogelijkheden bespreekbaar. Het bijdragen aan een oplossing voor dergelijke vraagstukken vraagt vaak een combinatie van theoretische kennis van boeken en literatuur en een meer ondernemingsgerichte interesse in marketing, publiciteit, HR, verandermanagement en persoonlijk leiderschap. Een stage bij de KBb is een uitgelezen mogelijkheid om je vaardigheden op deze gebieden verder te ontwikkelen.

Spreekt dit programma je aan en heb je interesse in een carrière in het boekbedrijf? Schrijf je dan in via de link bovenaan dit bericht! Je kunt je aanmelden tot en met 26 september.

Er wordt gezorgd voor een kopje soep en een broodje.

Tot dinsdag 3 oktober!

Sjoer Bergervoet

Career officer Geesteswetenschappen

Geertje Wilmsen