29 - 30 september 2017
Jaarbeurs, Beatrixhal

Drongo Talenfestival

Op vrijdag 29 september en zaterdag 30 september vindt het jaarlijkse DRONGO talenfestival plaats, dit jaar voor het eerst in de centraal gelegen Utrechtse Beatrixhal, onderdeel van de Jaarbeurs, direct naast het Centraal Station.

Het DRONGO talenfestival heeft veel te bieden! Er zijn talloze voorbeelden en activiteiten te zien, horen en doen waarin de vertaalslag van (taal)wetenschap naar toepassing wordt gemaakt. Ook zijn er veel voorbeelden te zien van methodes waarop vragen uit de samenleving wetenschappelijk worden onderzocht. De deelnemende universiteiten en wetenschappelijke instituten, elk met hun eigen stand, verzorgen samen meer dan vijftig ‘labs’, voorbeelden van live-wetenschap waar iedere geïnteresseerde iets kan leren, maar ook doen. Ze zijn allemaal te vinden op https://www.drongotalenfestival.nl/labs.

Een paar voorbeelden:

• Voornaam en gezicht. Kunnen we iemands voornaam raden bij het zien van zijn of haar gezicht
  • Deel je taalkundige biografie.
  • Trommeltalen: Senegalese ritmes hebben talige grammatica regels, en verwijzen naar de rijke cultuur van de Senegalese meesters van de sabar trommel.
  • Was het Nederlands in de 17e eeuw echt zo anders dan nu?
  • Hoe goed is jouw Engelse oor? Doe mee met een luistertoetsje naar het horen van verschillen tussen Engelse klanken (zoals bijv. man-men, had-hat, thin-fin). Hoe goed is jouw waarneming van deze Engelse klanken?

Heb je geen idee hoe middeleeuwse teksten worden gezongen, (Marokkaans) Arabisch in elkaar zit, of wil je je verstaanbaar kunnen maken in het Elfs in Middle-Earth? Doe dan mee met een eerste kennismaking, een spoedcursus van drie kwartier. Of ga naar een lezing of workshop!

Naast de wetenschappelijke instituten zijn er ook uitgeverijen, organisaties en projecten die zich met taal bezighouden.

Nieuw dit jaar is een speciale studentensessie met allerlei activiteiten voor en door studenten.

Ga voor meer naar de website (https://www.drongotalenfestival.nl/)

NB: Registreren vooraf is verplicht. De toegang is gratis voor studenten. Medewerkers kunnen 50% korting krijgen (5 i.p.v. 10 euro toegang) als ze bij het registreren de volgende code gebruiken: UU#DRONGO2017.