23 december 2017
Theater Kikker

Theatervoorstelling ‘1609: staakt het vuren’: uitnodiging voor studenten

Op zaterdag 23 december luidt de vakgroep vroegmoderne letterkunde de kerstvakantie in met een gezamenlijk bezoek aan de theatervoorstelling ‘1609: Staakt het vuren’, om 20.00u in Theater Kikker (op de Ganzenmarkt). Studenten worden van harte uitgenodigd om mee te gaan.

De voorstelling is het tweede deel van een drieluik van theatergroep Aluin over de relatie tussen raadpensionaris Joan van Oldenbarnevelt en stadhouder prins Maurits – een relatie die goed begon maar dusdanig verslechterde dat Oldenbarnevelt in 1619 op het schavot belandde door toedoen van Maurits. Maar zover is het nog niet in dit tweede deel. In 1609 begon het Twaalfjarig Bestand – een tijdelijk staakt het vuren in de Tachtigjare Oorlog, maar voor de Republiek een periode waarin de interne strijd juist oplaaide. Op de website van Aluin staat het moment, en daarmee de voorstelling, als volgt beschreven:

In 1609 is het vrede. En vrede, of nog erger, wapenstilstand is natuurlijk niet het meest sexy onderwerp voor een tragedie. Voor een land dat z’n identiteit uit de opstand haalt is vrede een dramatische opgave. Er ontstaan al gauw diverse binnenbrandjes. In de kerk en in de regering. Een principestrijd in de Protestantse kerk vergroot de tegenstellingen en de zwarte bladzijdes rondom slavernij en kolonialisme zijn niet van de lucht. De strijd om de macht tussen de hoofdrolspelers van ‘1600: Slag bij Nieuwpoort’, Maurits en Oldenbarnevelt, wordt steeds bitterder…

‘1609 Staakt het vuren’ combineert Nederlandse geschiedenis met verbazing, vaart en humor. Een tragikomedie gespeeld door jonge honden die zich verdiepen in deze meeslepende verhalen.

(http://www.aluin.nl/voorstelling/1609-staakt-het-vuren/)

De Utrechtse vroegmoderne neerlandici willen hier graag aan toevoegen dat de voorstelling een must is voor elke letterkundige met interesse in de vroegmoderne tijd, juist ook omdat een van de hoofdrollen is weggelegd voor ‘de geschiedschrijver’ en het stuk vragen oproept over hoe wij het verleden kunnen leren kennen, hoe betrouwbaar de geschiedschrijving eigenlijk is, en welke rol taal daar bij speelt.

Wil je mee? Stuur dan vóór volgende week vrijdag 1 december een mail naar Nina Geerdink (n.geerdink@uu.nl). Kaartjes kosten 15 euro, maar we proberen voor studenten die aansluiten korting te regelen.