Overig

Van studie naar baan: alumna Anneke Laverman

In de rubriek ‘Van studie naar baan’ vertellen alumni over hun studie, hun baan, en met name over de overgang tussen beide. In dit eerste deel vertelt Anneke Laverman, schrijftrainer van beroep, over haar carrièrepad.

Vanuit een studie Scheikunde stapte ik over naar Nederlands. Dat was in 1998. Ik herinner mij dat we net e-mailadressen hadden en dat we online samenwerkten in groepjes. Dingen met computers legde ik vaak uit aan medestudenten en dat vond ik fijn om te doen. Met mijn bedrijf richt ik mij nog steeds op online. Ik ben zelfstandig schrijftrainer bij Puntann.
Freelance werk ik voor trainingsbureau Schouten&Nelissen. Voor hen geef trainingen als snellezen, rapporten schrijven en mindmappen. Vanuit Puntann geef ik trainingen schrijven voor online en bloggen. Of ik geef 1-op-1 schrijfcoaching. Ik hou wel van een uitdaging en ik weet van alles over google vindbaarheid (SEO), over de usability (=gebruiksvriendelijkheid, hoe makkelijk klik je door etcetera) van een website en over online marketing.

Hoe mijn werkende leven begon in 2003

Ik studeerde af in augustus 2003 en was eerst nog een aantal maanden student-assistent. In 2004 vertrok ik naar Barcelona, waar ik een baan vond via café Amsterdam. Het was de tijd van het EK of WK, Nederland deed het uitstekend, dus keken we de wedstrijden van Oranje in dat café. Op foto’s uit die tijd sta ik met alle oranje voorwerpen die er waren. Toch vond ik een baan via een consulent van een uitzendbureau die ook in dat café zat. Een paar dagen later had ik een sollicitatiegesprek voor een functie als callcentermedewerker in vier talen.

Terug in Nederland had ik een paar andere baantjes: ik werkte onder andere via een vriendin bij KPN. In 2006 deed ik lerarenopleiding. Daarna werkte ik als docent Nederlands op middelbare scholen. Die baan vond ik via een docent van de lerarenopleiding, maar ik vond het een te zwaar vak. Ik vind dat de politiek de werkomstandigheden van leraren moet verbeteren met kleinere klassen. Want pubers zijn wél leuk. Ik ging langs bij het uitzendbureau en werkte daarna bij Hewlett-Packard als redacteur.

“Drink koffie!”

Vervolgens werd ik zelfstandige. Via een vriend van mijn scheikundestudie kwam ik als docent bij Parnassos terecht. Ik zette de nieuwe trainingstak voor schrijven op, ontwikkelde mijn eigen cursussen en gaf 6 jaar lang creatief schrijven, verhaal schrijven en schrijven voor het web. Daarnaast schreef ik web- of folderteksten voor bedrijven. Nu geef ik voornamelijk nog trainingen aan bedrijven, met als belangrijke sector de ICT.

Hoe het begon bij Nederlands

Bij mijn overstap naar Nederlands vond ik het geweldig dat er ook een richting taalkunde was. Eddy Ruys vroeg mij een jaar later om student-assistent te worden. Daarna werd ik dat ook voor Johan Kerstens en het was een mooie ervaring om een paar jaar bij de vakgroep rond te lopen. De combinatie van analyse en taal was toen al mijn drijfveer en is dat nog steeds. Ik ben dol op leren, theoretiseren en mijn eigen leven indelen. Het liefst zou ik eeuwig student zijn, maar dat kan niet. Het kostte mij dan ook moeite om mijn draai te vinden op de arbeidsmarkt.

Mijn gouden tip aan studenten: drink koffie

Mijn tip aan studenten? Loop stage, drink koffie met werkenden en praat met hen over hoe hun dagen eruitzien en wat jij zelf leuk vindt om te doen en waar je goed in bent. Netwerken is iets leuks om te doen, al denken sommige mensen daar nog steeds anders over. Voor mij betekent netwerken interesse tonen in de ander en kijken hoe je elkaar verder kunt helpen. Ik vind dat leuk en dat is een van de redenen dat ik nu doe wat ik doe.