Alumni Nederlands publiceren boek over studentenleven Utrecht

Samen met hoogleraar universiteitsgeschiedenis Leen Dorsman en Pieter Stolk publiceert alumnus Nederlands Hylke Faber (’04) binnenkort een boek over het studentenleven in Utrecht. Er werkte zelfs nog een alumnus van ons mee: Maurice van Lieshout (’78) heeft de beeldredactie gedaan.

“In 1945 kende Utrecht vijfduizend studenten, anno 2018 ruim zes-en-zestigduizend. Sommige dingen zijn in die 70 jaar studentenleven onherkenbaar veranderd, gebouwen, gebruiken en jargon komen generaties (oud-)studenten deels nog vertrouwd voor.

Hoe studenten woonden, werkten en ontspanden tussen 1945 en nu leest u in De Utrechtse student.

De Utrechtse student: 1945 tot nu beschrijft hoe het naoorlogse Utrechts studentenleven veranderde en wat er hetzelfde bleef: Hoe woonden studenten toen en nu? Welke rol speelt werk en hoe is dit door de jaren heen veranderd? Wat is de functie van sport-, studie- en gezelligheidsverenigingen? Hoe wordt door de overheid aan studenten financiële steun verleend? Welke rol speelden Utrechtse studenten in het maatschappelijk debat? En welke maatschappelijke, economische en culturele veranderingen liggen ten grondslag dit alles?

Deze en andere vragen worden beantwoord en rijk geïllustreerd met uniek beeldmateriaal.”

Meer informatie en een bestellink vind je hier.