Vacatures en oproepen

Stage conversatieanalyse

Het UMC Utrecht biedt studenten Nederlands / Communicatie de mogelijkheid om mee te werken aan een project waarin wordt onderzocht hoe bellers naar de huisartenpost beter geholpen kunnen worden. Wil jij je buigen over deze zogenaamde triagegesprekken? Lees dan onderstaande vacature.

Werk mee aan veilige gezondheidszorg!

Wanneer je je midden in de nacht ernstig ziek voelt, dan bel je de huisartsenpost. Daar nemen professionals de telefoon op die een snelle inschatting maken over de urgentie van je klachten. Kun je terug naar bed met een warm glas melk, of komt er nu onmiddellijk een ambulance jouw kant op? Een goede inschatting van de urgentie is heel belangrijk voor een veilige gezondheidszorg (niet onderschatten van klachten) én voor de beheersing van kosten (niet bij elke bezorgde beller een ambulance sturen).

De afdeling Huisartsgeneeskunde van het UMC Utrecht bestudeert deze zogenoemde triagegesprekken met behulp van verschillende methoden, grotendeels kwantitatief. Vorig jaar is een deelproject begonnen waarbij een groot aantal opgenomen gesprekken door middel van conversatieanalyse worden bestudeerd. Die specifieke gesprekken komen uit een set opnames waarvan we weten dat een klein deel van die gesprekken bleek te gaan over ernstige hartklachten en waarbij een verkeerde inschatting is gemaakt. De onderzoekers die de opnames luisteren en transcriberen weten niet welke opnames dat zijn.

We zoeken een student die voor een vervolg op dat eerste project wil zorgen. Dat betekent een verdere taalkundige analyse van de transcripties die vorig jaar gemaakt zijn, welke manier van converseren tussen triagisten en bellers roept welke reacties in de telefoongesprekken op, en transcriberen van een beperkt aantal opnames dat resteert uit de set opnames waaraan in 2017 een studente interculturele communicatie heeft gewerkt. Deze studente heeft over haar project een artikel geschreven dat binnenkort gepubliceerd zal worden in het tijdschrift Huisarts en Wetenschap.

Je werkt voor een deel op locatie, in Utrecht Lunetten, waar de telefoongesprekken afgeluisterd worden. Daar werken ook studenten geneeskunde en de twee hoofdonderzoekers van dit project Loes Wouters en Carmen Erkelens.

Wil je meer weten over dit project? Kijk ook op www.juliuscentrum.nl/safetyfirst of neem contact op met Esther de Groot (e.degroot@umcutrecht.nl).