Nieuws

Ga samen met writer-in-residence Marjolijn van Heemstra op zoek naar de sterren!

Wanneer is het bij jou in de buurt nog eens écht donker geweest? De nacht is uit ons leven verdwenen. De stedelijke omgeving is lichter dan ooit en het nachtelijke duister is een schaars goed geworden. Met de nacht verliezen we niet alleen de duisternis, die zo belangrijk is voor het levensritme en het ecosysteem, maar ook onze blik op de sterrenhemel. Acht op de tien kinderen die op dit moment worden geboren in de Europese Unie zullen nooit de Melkweg zien. In de 24/7-economie lijkt naast het nachtelijke duister ook de nachtrust als overbodige luxe te worden beschouwd. Maar kunnen mens en natuur overleven zonder de nacht? Dreigen we met de sterrenhemel bovendien niet ons laatste beetje eeuwigheid te verliezen? Theatermaker Marjolijn van Heemstra zoekt een antwoord op deze vragen in haar nieuwe project, de Academie voor Stadsastronauten. Ze nodigt Utrechtse studenten uit om de komende maanden samen met haar op speurtocht te gaan naar de nacht in Utrecht en materiaal te verzamelen voor een nieuwe voorstelling.

Wil je graag meer weten over dit poëtische theaterproject? Wil je graag meewerken aan de nieuwe voorstelling van Marjolijn van Heemstra? Kortom: wil je deze lente een Utrechtse stadsastronaut worden? Stuur dan een mailtje naar dit adres: S.B.Vitse@uu.nl (Sven Vitse).

Marjolijn van Heemstra is auteur en theatermaker. Haar roman En we noemen hem verscheen in 2017 bij uitgeverij Das Mag. Ze maakte met haar Afghaanse oppas de voorstelling Zohre. Een Afghaans-Nederlandse soap en deelde het podium met een priester in Als ik de liefde niet heb. Voor haar meest recente voorstelling, Kruistocht, liet ze zich inspireren door Thea Beckmans Kruistocht in spijkerbroek. Marjolijn van Heemstra is in 2018 writer-in-residence van het Centre for the Humanities van de UU. Het project Utrechtse Stadsastronauten maakt deel uit van haar residentschap.