16 mei 2018
Van Ravesteynzaal, Kromme Nieuwegracht 80

De vroegmoderne schatkist geopend

De afdeling vroegmoderne letterkunde organiseert speciaal voor studenten een symposium:

De vroegmoderne schatkist geopend

Docenten en studenten aan het woord over hun onderzoek binnen de Vroegmoderne Letterkunde

In het kort

Wat: symposium waarbij zowel studenten als docenten iets vertellen over hun vroegmodern onderzoek.

Wanneer: woensdag 16 mei, van 15:00 tot ca. 16:30 met aansluitend een borrel.

Waar: Van Ravesteynzaal, Kromme Nieuwegracht 80

De uitnodiging

Beste student,

Wat de grote werken en bekende begrippen uit de vroegmoderne tijd zijn, weet jij als oplettende student inmiddels wel. En dat degene die jouw colleges verzorgt naast docent ook onderzoeker is, was je ook duidelijk. Maar over wat voor onderzoek hebben we het eigenlijk? Hoe gaat dat in z’n werk? Wanneer en waarom is iets waard om onderzocht te worden, en wat is anno 2018 het nut van vroegmodern onderzoek voor de wetenschap, de maatschappij en jouzelf?

Vorig jaar werd het symposium ‘De vroegmoderne schatkist geopend’ gehouden, waarop zowel docenten als studenten een korte presentatie gaven over het onderzoek waar zij zich mee bezig houden. Vanwege het succes van die eerste editie, organiseren we dit jaar een vervolg! Naast het beluisteren van de presentaties is er de mogelijkheid om met elkaar in gesprek te gaan over de inhoud, de betekenis en het nut van dit onderzoek en wetenschappelijk onderzoek in het algemeen. Het bijwonen van dit symposium is dus niet alleen een manier om meer te weten te komen over de dagelijkse bezigheden van jouw docenten, maar ook een unieke mogelijkheid om als studenten en docenten met elkaar na te denken over onderzoek, alsmede om praktische onderzoeksvaardigheden uit te wisselen. Aansluitend zal een borrel plaatsvinden waarop gelegenheid is om eerdere discussies voort te zetten, of waar op informele wijze over allerhande zaken gepraat kan worden. De exacte locatie zal nog bekend worden gemaakt.

Als het volledige programma bekend is, zullen we zowel via een mail als in het bijbehorende Facebook-evenement hierover een update plaatsen. Vanuit de afdeling Vroegmoderne Letterkunde zullen in ieder geval Els Stonks (Wilhelmus-project), Feike Dietz (LitLab) en Anna-Luna Post (Barlaeus) presenteren. Dat wil je niet missen!

Vergeet niet om in het Facebook-evenement aan te geven dat je komt en je geïnteresseerde vrienden uit te nodigen! Mocht je inmiddels van Facebook vertrokken zijn, maar wel interesse hebben om te komen, stuur dan even een mailtje naar één van ons.

We hopen velen van jullie te ontmoeten!

Hartelijke groet namens de afdeling Vroegmoderne Letterkunde,

Arjan van Dalfsen & Alie Lassche