Anne Sluijs brengt verslag uit van Achter de Verhalen 2018

Foto Marieke Winkler

Anne Sluijs, RMA-student en hoofdredacteur van Vooys, bezocht Achter de Verhalen. Het tweejaarlijkse congres voor neerlandici, dat plaatsvond van 18 tot en met 20 april, werd dit jaar georganiseerd door de Universiteit Antwerpen. Voor de site van de Maatschappij der Nederlandse Letterkunde schreef Anne een column over haar ervaringen en bevindingen:

Het thema van deze zevende editie was ‘De terugkeer van de geschiedenis’. Met deze keuze wilden de organisatoren Kevin Absillis, Gwennie Debergh, Kris Humbeeck en Valerie Rousseau aandacht vragen voor de opvallende trend om op het verleden terug te grijpen, een trend die zich in de Neerlandistiek manifesteert maar ook daarbuiten. Verschillende herdenkingen staan op de literaire en culturele agenda in 2018, zoals die van Bredero, Marike van Nimwegen, het (protest)jaar ’68 en niet te vergeten Hugo Claus, Tijdens het congres kwamen de literatuurgeschiedenis en de biografie dan ook vaak voorbij.

Lees hier welke lezingen Anne het meest interessant en urgent vond, en waarom.