Nascholingsreeks ‘Grote Vragen van het Nederlands’

Hoe kunnen we de taalkunde inzetten om de stijl van zeventiende-eeuwse literaire auteurs beter te begrijpen? Hoe zorgen we ervoor dat laaggeletterden begrijpen op welke manier ze hun medicijn moeten innemen of een hypotheek moeten afsluiten? Waarom zijn er zo weinig complexe vrouwelijke hoofdpersonages te vinden in hedendaagse romans die zijn geschreven door mannen? Wat kunnen we leren over het Standaardnederlands bij een vergelijking met andere talen en dialecten?

Dit zijn concrete vragen waarmee onderzoekers van de Nederlandse taal, literatuur en cultuur aan de Universiteit Utrecht momenteel bezig zijn. Ze vloeien voort uit de grote wetenschappelijke en maatschappelijke thema’s van dit moment: identiteit, diversiteit en geletterdheid. Voor wie meer wil weten over de actuele vraagstukken rond het Nederlands, organiseert de Universiteit Utrecht de nascholingsreeks Grote vragen van het Nederlands. Het is een reeks van vier colleges, die zijn bedoeld als inspiratiebron en nascholing voor docenten Nederlands en voor leerlingen met een interesse voor taal en lezen. Je kunt ze als serie volgen, maar ook deelnemen aan afzonderlijke colleges. De colleges zijn inhoudelijk uitdagend, maar tegelijk praktijkgericht: zo krijgen de docenten ieder college een lesidee mee naar huis. Leerlingen kunnen in de colleges aanknopingspunten krijgen en ideeën opdoen voor hun profielwerkstuk.

In deze interactieve colleges laten universitair docenten zien hoe in Utrecht letterkunde, taalkunde en communicatiekunde worden gecombineerd in gezamenlijke onderwijs- en onderzoeksprojecten. Dat is ook de richting waarin het schoolvak zich ontwikkelt: steeds vaker zullen verschillende disciplines van de neerlandistiek in het onderwijs worden gecombineerd. Dat helpt ons om het schoolvak uitdagender te maken, maar interdisciplinair onderzoek is ook hard nodig om de belangrijkste kwesties van vandaag te analyseren en van oplossingen te voorzien. Wij zoeken in deze nascholingsreeks graag met docenten en leerlingen uit wat we al weten, en hoe we verder zouden kunnen komen.

Dit zijn de vier lezingen van 2018-2019:

Dinsdag 9 oktober, 20.00-21.30 uur

Feike Dietz, ‘Literaire taalkunstenaars in de zeventiende eeuw’

Dinsdag 11 december, 20.00-21.30 uur

Henk Pander Maat en Jacqueline Evers-Vermeul, ‘Stijl: de kunst van het formuleren’

Dinsdag 12 februari, 20.00-21.30 uur

Saskia Pieterse, ‘Diversiteitsdilemma’s in de Nederlandse literatuur’

Dinsdag 9 april, 20.00-21.30 uur

Norbert Corver en Sterre Leufkens, ‘De Nederlandse taal: chaos of toch niet?’

De lezingen zijn in de binnenstad van Utrecht; de precieze locatie wordt nog bekendgemaakt.

De inschrijving voor de eerste lezing, van 9 oktober, is al geopend. Stuur een mailtje naar grotevragen@uu.nl, dan kom je op de lijst.