9 oktober 2018
Drift 21, zaal 0.32

Eerste bijeenkomst nascholingsreeks ‘Grote Vragen van het Nederlands’

Op dinsdag 9 oktober vindt de eerste bijeenkomst plaats van een nieuwe nascholingsreeks van de opleiding Nederlands aan de Universiteit Utrecht, Grote vragen van het Nederlands. Feike Dietz geeft dan een interactief college over ‘Literaire taalkunstenaars in de zeventiende eeuw’, in Drift 21, zaal 0.32, tussen 20.00 uur en 21.30 uur (zaal open: 19.45 uur). Er is inmiddels geen plek meer bij dit college, maar wel bij de drie andere bijeenkomsten in de reeks.

Het is de eerste bijeenkomst in een reeks van vier colleges, die zijn bedoeld als inspiratiebron en nascholing voor docenten Nederlands en voor leerlingen met een interesse voor taal en lezen. Je schrijft je in principe in voor afzonderlijke colleges. De colleges zijn inhoudelijk uitdagend, maar tegelijk praktijkgericht: zo krijgen de docenten ieder college een lesidee mee naar huis. Leerlingen kunnen in de colleges aanknopingspunten krijgen en ideeën opdoen voor hun profielwerkstuk.

In deze interactieve colleges laten universitair docenten zien hoe in Utrecht letterkunde, taalkunde en communicatiekunde worden gecombineerd in gezamenlijke onderwijs- en onderzoeksprojecten. Dat is ook de richting waarin het schoolvak zich ontwikkelt: steeds vaker zullen verschillende disciplines van de neerlandistiek in het onderwijs worden gecombineerd. Dat helpt ons om het schoolvak uitdagender te maken, maar interdisciplinair onderzoek is ook hard nodig om de belangrijkste kwesties van vandaag te analyseren en van oplossingen te voorzien. Wij zoeken in deze nascholingsreeks graag met docenten en leerlingen uit wat we al weten, en hoe we verder zouden kunnen komen.

De lezing van 9 oktober is als gezegd inmiddels vol, maar voor de drie andere lezingen kun je je nog inschrijven:

• Dinsdag 11 december, 20.00-21.30 uur, Drift 21 zaal 0.32: Henk Pander Maat en Jacqueline Evers-Vermeul, ‘Stijl: de kunst van het formuleren’
  • Dinsdag 12 februari, 20.00-21.30 uur, plek wordt nog bekendgemaakt: Saskia Pieterse, ‘Diversiteitsdilemma’s in de Nederlandse literatuur’
  • Dinsdag 9 april, 20.00-21.30 uur, plek wordt nog bekendgemaakt: Norbert Corver en Sterre Leufkens, ‘De Nederlandse taal: chaos of toch niet?’

Stuur een mailtje naar grotevragen@uu.nl, dan kijken we of we je op de lijst kunnen zetten.