Petitie: Nederlandstalig literatuuronderwijs in de minor moet blijven bestaan

Een bericht van de Opleidingscommissie (OC) studentgeleding 2018-2019:

“Voor de zomer schrok de OC van de opleiding Nederlandse taal en cultuur: de laatste Nederlandstalige literatuurminor op hoog niveau zou wegbezuinigd worden. De betreffende minor, Literatuur en Levensbeschouwing, is inmiddels definitief van het programma geschrapt. Het aanbieden van de petitie aan het departement TLC voor het redden van deze minor is dan ook een verloren zaak.

We merkten echter uit de vele reacties en handtekeningen op en bij deze petitie dat het blijven bestaan van Nederlandstalig literatuuronderwijs niet alleen huidige studenten Nederlands, maar ook alumni en buitenstaanders aan het hart gaat.

We willen daarom nogmaals de petitie verspreiden vanuit een breder perspectief en hem daarna alsnog aanbieden aan het departement en de faculteit.

Niet omdat we tegen Engelstalig literatuuronderwijs zijn, maar omdat we voor Nederlandstalig literatuuronderwijs over Nederlandstalige teksten zijn. Omdat we tegen de beperking van vertalingen zijn en voor de diepgang en breedte die de Nederlandse letterkunde te bieden heeft. Sterker nog, een student van een Nederlandstalige studie heeft recht op onderwijs in het Nederlands. Het verdwijnen van de minor ondermijnt dit recht. Een student die na het volgen van het letterkundige verdiepingspakket zich verder wil richten op de literatuur, wordt gedwongen Engelstalige vakken te volgen. Om deze verschraling en de schending van de rechten van de student (het recht op Nederlandstalig onderwijs) tegen te gaan moet dit aangekaart worden bij het departement en de faculteit.

Laat aan de Universiteit Utrecht weten dat verschraling van het Nederlandstalige literatuuronderwijs een kwalijke zaak is en teken de petitie!”