Kila van der Starre geeft gastles op Gregorius College in Utrecht

Om de band tussen vwo-leerlingen in de stad en de faculteit Geesteswetenschappen aan te halen, is het Centre for the Humanities samen met het Gregorius College het project Gregorius Academie begonnen. Verschillende medewerkers van de faculteit Geesteswetenschappen geven dit schooljaar een gastcollege op deze middelbare school in het centrum van de stad.

Afgelopen dinsdag stond het werkcollege poëzie lezen op het programma voor 6-vwo. Kila van der Starre, verbonden aan de afdeling Moderne Nederlandse Letterkunde, verzorgde een gastles aan de hand van gedichten en oefeningen uit het poëzie-doe-boek woorden temmen. 24 uur in het licht van Kila&Babsie, dat zij samen met Babette Zijlstra publiceerde.

Simon de Wilde van de DUB was aanwezig en schreef een verslag over de gastles. Onder de foto lees je hoe dat artikel begint.

“Kro-ket, pa-tat, kip-corn, sa-te, bit-ter-bal”, dreunen de 6 vwo-leerlingen. De klas plaatst geen bestelling bij de snackbar na een avondje stappen. De leerlingen volgen dinsdagochtend het gastcollege poëzie lezen van Kila van der Starre, die als promovendus verbonden is aan de afdeling Moderne Nederlandse Letterkunde van de Universiteit Utrecht. Van der Starre behandelt in haar les onder andere het onderwerp metrum. Een opdracht die zij de klas gaf, luidde: verzin voedselwaren waarvan de naam eenzelfde aantal lettergrepen heeft waarvan de klemtoon op dezelfde plek in het woord ligt.

Op de hand-out van Van der Starre staan vijf kolommen met daarin voorbeelden van de verschillende klemtoonpatronen uitgedrukt in groenten. Tomaat is een voorbeeld van een jambe, perzik van trochee, broccoli van dactylus, mandarijn van anapest en amandel van amfibrachys. Als de kolommen zijn ingevuld door de leerlingen, veelal met frituursnacks in plaats van de door de gastdocent gesuggereerde groenten, maar wel met het juiste klemtoonpatroon, gaan de leerlingen op zoek in een gedicht van Vasalis naar plaatsen waar het jambische metrum afwijkt.

Lees hier hoe het artikel verdergaat.