12 februari 2019
Drift 21, 0.32

Nascholingscollege over ‘Diversiteitsdilemma’s in de Nederlandse literatuur’

“Getallen doen ertoe”, kopt vandaag de Volkskrant. Uit het stuk blijkt dat in de hele kunstsector vrouwen nog steeds sterk ondervertegenwoordigd zijn. De recente dissertatie van Corina Koolen laat zien dat een vrouwelijke auteursnaam significant meer negatieve associaties oproept dan een mannelijke auteursnaam – ook als bijvoorbeeld de achterflap tekst identiek is. Uit een breed palet aan onderzoek weten we dat er nog altijd negatieve ideeën leven over literaire auteurs die niet aan het standaardbeeld van het grote mannelijke genie voldoen. Het zou een taak van het onderwijs kunnen zijn leerlingen kennis te laten maken met een heel breed palet aan literaire schrijvers en literaire tradities. Tegelijkertijd wordt de literatuurgeschiedenis veelal verteld aan de hand van canonieke werken, en is het ook een taak van het onderwijs om die geschiedenis over te dragen. Kortom: welke keuzes maken we als literatuurdocenten en welke effecten heeft dat voor een diverse kijk op literatuur?

Dinsdag aanstaande zal modern letterkundige Saskia Pieterse nader op dit vraagstuk ingaan. Dan geeft zij namelijk de derde lezing in de nascholingsreeks Grote Vragen van het Nederlands. In deze reeks geven docenten van de Universiteit Utrecht college op grond van hun eigen onderzoeksprojecten. Zij laten zien hoe hedendaags onderzoek de grenzen van de Nederlandse letterkunde, taalkunde en communicatiekunde overschrijdt; hoe deze disciplines elkaar ontmoeten binnen interdisciplinaire onderwijs- en onderzoeksprojecten.

Heeft het bovenstaande je geprikkeld? Hoewel het college al aardig volloopt, is er nog altijd plek voor meer leergraag publiek. Meld jezelf en andere geïnteresseerden aan door een mail te sturen naar grotevragen@uu.nl.

Het evenement is kosteloos en zal plaatsvinden op 12 februari 2019 tussen 20:00 en 21:30 uur (de deuren gaan om 19:45 uur open) in de binnenstad van Utrecht: in lokaal 0.32 van universiteitsgebouw Drift 21.