7 nov 2019 - 7 okt 2019
De Brakke Grond, Amsterdam

7 november: vierde Dag van de Literatuurkritiek. Studentenkorting!

Op 7 november organiseren deBuren en literair-kritisch platform De Reactor voor de vierde keer de Dag van de Literatuurkritiek, een nascholingsdag voor middelbareschooldocenten Nederlands. Heb jij interesse in onderwijs (bijvoorbeeld omdat je een educatieve minor of master volgt)? Dan kun je goedkoop naar dit evenement.

Het thema van de dag is dit jaar ‘hokjes’ en hoe je met literatuur en literatuurkritiek aan de slag kan om ze te doorbreken. Hoe eenzijdig zijn de literaire teksten en de beschouwingen waarmee we leerlingen confronteren? Hoe kunnen we ervoor zorgen dat het literatuuronderwijs leerlingen met nieuwe invalshoeken en gezichtspunten in contact brengt? En wat met leerlingen die zelf om een of andere reden in een hokje worden geplaatst? Hoe overtuig je je leerlingen dat er met literatuur een wereld te winnen valt?

Zes sprekers, namelijk Murat Isik, Maaike Meijer, Ruth Lasters, Matijs Lips, Iduna Paalman en Warda El-Kaddouri openen het debat met korte plenaire statements, waarna ze in kleinere groepen met de aanwezige docenten aan de slag gaan.

Tussendoor is er een lunch en na de borrel ga je naar huis met een goodiebag vol lesbrieven en inspiratie. De dag wordt georganiseerd in theater De Brakke Grond in Amsterdam.

De dag kost 20 euro voor studenten (in plaats van de 105 euro die niet-studenten betalen). Als je je snel aanmeldt, maak je zelfs kans om gratis de dag te bezoeken: de eerste tien studenten die mailen met Ellen Van Tichelt (ellen [at] deburen.eu) hoeven geen entreegeld te betalen.