RMA-studenten op museumexcursie

De studenten uit de RMA Nederlandse literatuur en cultuur gingen afgelopen week op museumexcursie. Janette Bosma doet verslag:

Op de dag dat het Gemeentemuseum Den Haag het Kunstmuseum Den Haag werd, reisden we met zo’n 15 research masterstudenten Nederlandse literatuur en cultuur vanuit Utrecht naar het museum. De excursie naar Den Haag maakt onderdeel uit van de cursus Nederland gelezen via de Kunsten I. In deze cursus kijken we naar de literaire ontwikkelingen in Nederland en onderzoeken we hoe het moderne Nederlandse kunstbegrip tot stand is gekomen. Dit doen we door de maatschappelijke, politieke en culturele ontwikkelingen in binnen- en buitenland te bestuderen. Afgelopen weken focusten we ons op die momenten waarop de Nederlandse kunsten bijdroegen aan de internationale kunstwereld, zoals bij Van Gogh, de Tachtigers en Mondriaan. Deze week stond in het teken van Mondriaan en De Stijl. Zo lazen we voor het aansluitende college de brieven van Mondriaan, die online beschikbaar zijn gesteld door het Mondriaan-editieproject. Het was een week vol excursies, want de dag ervoor bezochten we voor diezelfde cursus het Rietveld-Schröderhuis in Utrecht. Door deze excursies worden de ideeën van kunstenaars tastbaar en zichtbaar.

Conservator Leo Jansen, die meewerkt aan het Mondriaan-editieproject, geeft ons een rondleiding door het museum, van het impressionisme van de Haagse School tot en met de Victory Boogie-Woogie van Mondriaan. Terwijl we langs de schilderijen lopen, zien we de details in de kunstwerken vervagen: het verbeelden van de tastbare werkelijkheid maakt plaats voor nieuwe beelding. Mondriaan wil de subjectieve verbeelding overstijgen door universele kunst te maken bestaande uit lijnen en vlakken. De besproken brieven en kunstwerken komen tot leven in het museum. Alles komt samen wanneer Leo ons meeneemt naar de laatste zaal: de greatest hits! Bij de Victory Boogie-Woogie zien we de lijnen en vlakken fungeren als muzieknoten, maar dan in de beeldende kunst: precies zoals Mondriaan het in zijn brieven schreef.