Tweede editie lezingenreeks Grote vragen van het Nederlands!

Vorig jaar organiseerde de Universiteit Utrecht de lezingenreeks Grote vragen van het Nederlands. Taalkundigen, letterkundigen en taalbeheersers deelden hun huidige onderzoeksprojecten met docenten Nederlands en schenen licht op een aantal actuele vraagstukken binnen de Neerlandistiek.

Dit jaar wordt de reeks voortgezet en vervolgd met een nieuwe serie nascholingscolleges rond belangrijke vragen in de Neerlandstiek vandaag de dag. Het thema Dimensies van taal staat dit jaar centraal. De colleges zullen ingaan op vragen als: Welke factoren belemmeren de begrijpelijkheid van taal? Heeft grof taalgebruik eigenlijk een functie? Hoe wordt taal ingezet in de hiphop-cultuur? Hoe stimuleer je een creatieve omgang met taal bij jongeren?

Interactief en interdisciplinair

De reeks bestaat uit drie colleges, die ter inspiratie en als nascholing dienen. In de colleges worden banden gesmeed tussen het schoolvak Nederlands en de Neerlandistiek vandaag de dag. Ze hebben zowel een inhoudelijke als een praktijkgerichte focus: de sprekers presenteren niet alleen hun eigen onderzoek, maar gaan vooral ook met het publiek in discussie over de mogelijkheden om de behandelde onderwerpen in het onderwijs te implementeren.

In deze interactieve colleges laten universitair docenten zien hoe in Utrecht letterkunde, taalkunde en communicatiekunde steeds meer worden gecombineerd in gezamenlijke onderwijs- en onderzoeksprojecten. Dat is ook de richting waarin velen willen dat het schoolvak zich ontwikkelt. Dat helpt mogelijk om het schoolvak uitdagender te maken, maar interdisciplinair onderzoek is ook hard nodig om de belangrijkste kwesties van vandaag te analyseren en van oplossingen te voorzien. Wij zoeken in deze nascholingsreeks graag met docenten en leerlingen uit wat we al weten, en hoe we verder zouden kunnen komen in het overdragen van recente academische kennis aan leerlingen.

De drie lezingen van 2019-2020

– 10 december 2019, Leo Lentz, ‘Begrijpelijkheid in taal: wat is dat en zijn daar regels voor?’

– 18 februari 2020, Norbert Corver en Aafje de Roest, ‘Weerbaarheid in taal: vloek en rap als uitlaatklep’

– 21 april 2020, Els Stronks, ‘Creativiteit in taal: hoe creatief schrijven en creatief denken (kunnen) samenhangen’

De lezingen zijn gratis en vinden plaats in de binnenstad van Utrecht, van 20.00 tot 21.30 uur. De precieze locatie wordt nog bekendgemaakt. De inschrijvingen voor alle lezingen zijn geopend. Stuur een mailtje naar grotevragen@uu.nl met vermelding van de lezingen waaraan je deel wilt nemen, dan kom je op de lijst.