11 december 2019
Binnenstad Utrecht

Nascholingscollege: “Begrijpelijke taal: wat is dat, en zijn daar regels voor?”

Gemeentes hebben een taaldokter. Pensioenfonds ABP schrijft een jaarverslag in begrijpelijke taal. De medische bijsluiter is slecht te begrijpen en verandert in een kijksluiter. Overal zien we initiatieven om teksten begrijpelijker te maken. Maar wat weten we uit onderzoek over de factoren die de begrijpelijkheid van teksten belemmeren? Kan de computer vertellen hoe je een tekst begrijpelijk maakt? Kan de overheid afdwingen dat teksten over medische en financiële onderwerpen begrijpelijk zijn? Zulke verplichtingen zijn er al in de praktijk, maar werken die wel?

Op dinsdag 10 december geeft Leo Lentz, emeritus hoogleraar Taal en Communicatie aan de Universiteit Utrecht, in begrijpelijke taal antwoord op deze vragen. Hiermee trapt hij de nascholingsreeks Grote vragen van het Nederlands van het jaar 2019-2020 af. In deze reeks geven onderzoekers van de afdeling Nederlands aan de Universiteit Utrecht interactieve colleges over actuele vraagstukken in de Neerlandistiek. De colleges zijn gericht op docenten Nederlands binnen het voortgezet onderwijs: ze geven recente wetenschappelijke kennis vanuit het vakgebied door en zetten aan tot nadenken over manieren om die aan leerlingen over te dragen.

Heeft het bovenstaande je geprikkeld? Meld jezelf en andere geïnteresseerden aan door een mail te sturen naar grotevragen@uu.nl

Het evenement is kosteloos en zal plaatsvinden op 11 december 2019 tussen 20:00 en 21:30 uur (de deuren gaan om 19:45 uur open) in de binnenstad van Utrecht. De precieze locatie wordt nog bekend gemaakt.