Onderzoeksproject van Feike Dietz en Laurens Ham naar Kinderen voor Kinderen

Iedereen die tussen pakweg 1975 en vandaag geboren is, heeft er wel herinneringen aan: Kinderen voor Kinderen, het VARA-project waarvan een paar weken geleden de 40e editie werd uitgezonden. In 1980 werd de eerste show op televisie uitgezonden, toen nog met het idee dat het een eenmalig liefdadigheidsproject was voor de ‘Derde Wereld’, maar inmiddels is KvK een goedlopend ‘bedrijf’ dat shows maakt, ieder jaar een album en een eindeloze reeks aan vlogs en kleine televisie-items.

Feike Dietz (vroegmoderne letterkunde) en Laurens Ham (moderne letterkunde) zijn ter gelegenheid van het jubileum een onderzoeksproject naar 40 jaar KvK gestart. Welke veranderende kindbeelden zien en horen we terug in de liedjes en de shows? Hoe is het activisme van KvK veranderd? En welke rol spelen identiteitsmarkers als gender, ras/etniciteit en klasse in de liedjes van het koor – en in de samenstelling ervan? Met zulke vragen als leidraad schrijven ze een jaar lang stukken voor De Groene Amsterdammer, grotendeels online.

Het tweede stuk van deze Marathon verscheen zojuist online: een analyse van de kerstliedjes van KvK en het ongemak dat bij dit programma met de kerst gepaard lijkt te gaan. Eerder verscheen een stuk over de vele droomliedjes van KvK, die iets laten zien van de agency van kinderen om iets in de wereld te veranderen, en een introductiestuk over hoe KvK’s liedjes over (on)gezond vroeger en nu voor ophef konden zorgen. Daarnaast sprak Laurens eind november uitvoerig over het project in het radioprogramma Focus van NPO Radio 1: een gesprek waar uiteraard talloze fragmenten en hele liedjes uit 40 jaar KvK te beluisteren zijn.