12 mrt 2020 - 3 apr 2020

Lyrisch Activisme-avonden in Amsterdam, Antwerpen en Gent

Hoe kan het werk van politiek betrokken dichters ons vandaag nog inspireren? Dat is de vraag die centraal staat op drie avonden onder de titel Lyrisch activisme, waarin het gaat over de Nederlandstalige poëzie en politieke strijd sinds 1848. Organisatoren zijn Johan Sonnenschein (Universiteit Liège) en Kornee van der Haven (Universiteit Gent), bijgestaan door Laurens Ham (UU).

Op dit moment leven we, na een lange fase van depolitisering van de kunst en het maatschappelijk debat, in een tijdperk waarin maatschappelijke verandering noodzakelijk is. Het leven op de planeet zoals we dat kennen staat onder druk. Stug doorleven,  schrijven en lezen staat gelijk aan de kop in het zand steken. Wat te doen? Welke strijd te voeren? Waarvoor in de pen te klimmen? Hoe te schrijven? Tijdens de Lyrisch activisme-avonden willen we ons heroriëntatie op de maatschappelijke taak van de literatuur door de activistische mogelijkheden van het heden te verrijken met een blik achterom. Want onze geschiedenis bulkt van de inspirerende voorbeelden. En ook onze actuele poëzie is vol potentie.

Tijdens elke avond spreken er twee literatuurkenners over activistische dichters uit het verleden die nog altijd aanspreken. Ook komen er twee hedendaagse dichters aan het woord over hun streven naar maatschappelijke en politieke verandering. Door parallellen te trekken tussen crises uit de geschiedenis en nu presenteert deze avond literatuur en poëzie als activisme.

Avond 1: donderdag 12 maart 2020, Perdu, Amsterdam, vanaf 19.30 uur

Met optredens van Maartje Smits en Nico van Apeldoorn (poëzie)

Bram Ieven spreekt over Henriette Roland Holst en Fyke Goorden & Tommy van Avermaete over J.F. Vogelaar

Entree = 5 euro (ter plaatse te betalen) – registratie is niet nodig

Avond 2: vrijdag 20 maart 2020, De Groene Waterman, Antwerpen, vanaf 19.30 uur

Met optredens van Dominique De Groen en Joke Kaviaar (poëzie)

Jan Rock spreekt over Emiel Moyson en Matthijs de Ridder over Paul van Ostaijen

Gratis entree maar aanmelding voor 17 maart is noodzakelijk via: https://webappsx.ugent.be/eventManager/events/lyrischactivismeantwerpen

Avond 3: vrijdag 3 april 2020, De Koer, Gent, vanaf 19.30 uur

Met optredens van Yousra Benfquih en Michael Tedja (poëzie)

(UU-docent) Saskia Pieterse spreekt over Multatuli en Kornee van der Haven over Freek van Leeuwen

Gratis entree maar aanmelding voor 31 maart is noodzakelijk via: https://webappsx.ugent.be/eventManager/events/lyrischactivismegent

Lyrisch Activisme is een initiatief van de  Université Liège, de Universiteit Gent (POWEZIE, Faculteit Letteren & Wijsbegeerte, Vakgroep Letterkunde, afd. Nederlandse literatuur), de Universiteit Utrecht (Centre for the Humanities), Actiefonds X-Y en het Masereelfonds (afd Gent en Antwerpen). Het project wordt mogelijk gemaakt dankzij een subsidie literair grensverkeer van Literatuur Vlaanderen, het Nederlands Letterenfonds en de Taalunie.